Skip to content

“HELE Bibelen!” – del 2

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 24/12-08

På’en igen:o)
Dette er så del 2 af ”HELE Bibelen”, hvor jeg vil forsøge at forklare, hvorfor jøder ikke ”mangler noget”, når vi ikke har Ny Testamente (NT) som en del af vores Bibel..

I det sidste indlæg var jeg inde på forskellene på opbygningen af den kristne bibel og den jødiske TaNaCh..

Læs del 1 for uddybningen af denne forskel..

I dette indlæg vil jeg komme ind på udvælgningen og grunden for opdelingen..

Som sagt er den jødiske fremstilling grundet i vigtigheden af de forskellige ”bøger”, hvor Torahen er det vigtigste (jeg vil forresten i nær fremtid skrive en tilbundsgående forklaring af præcist hvad ”Torah” er i jødedommen, noget der godt kan give lidt andledning til forvirring for nogle)..

I følge Talmud blev TaNaCh samlet i år 450 før almindelig tidsregning, hvilket ikke har været muligt i fuld udstrækning, omend dele af TaNaCh har været set som kanoniseret på det tidspunkt. Der er en del diskussioner om præcist hvornår TaNaCh har foreligget som den kendes i dag, men det er sikkert at det har været senest i år 200 almindelig tidsregning.. Det har også været i flere omgange, der hen af vejen har inkluderet forskellige bøger.. Kanoniseringen af bøgerne som er kommet til senere, har dog primært været blandt ”festskrifterne” (Ketuvim), specielt Esters bog og Prædikeren har været senere tilføjelser..

Den kristne bibels kanonisering ser anderledes ud.. De første disciple af Jesus, har naturligvis forholdt sig til de jødiske Skrifter, eftersom de var jøder og der på daværende tidspunkt slet ikke var nogen kristen bibel.. Der er diskussion om hvornår de forskellige dele af NT blev nedskrevet, men de første er brevene, især Paulus og der nævnes år 50 som det tidligste af hans breve.. Hvad angår evangelierne, går årstallene fra år 60 og frem.. Jeg vil dog ikke her gå dybere i årstallene omkring frembringelsen af de forskellige dele af NT, men i stedet fokusere på kanoniseringen af denne..

NT har også været igennem en gradvis proces, fra de første breve blev skrevet (og generelt accepteret af kristne) til den endelige kanonisering i 397, hvilket dog ikke betyder at det var dér den endelige udformning fandt sted, blot at dér fastslog man at sådan var bibelen (den kristne — GT var indbefattet i denne kanonisering)..
Den første reelle kanon af NT-tekster, er fastsat af Markion, en gnostiker som blev erklæret kætter af den kristne kirke.. Han tog udgangspunkt i en komplet opdeling af GT og NT, og mente at de slet ikke kunne forenes.. Hans kanon bestod af 11 skrifter, primært Paulus breve og så hans egen omskrivning af Lukas-evangeliet.. Markion levede fra år 85 til år 160..
I de tidlige år af 200-tallet, var der en samling der inkluderede de 27 skrifter som NT består af i dag, omend der dog har været nogle diskussioner om visse af bøgerne, bl.a. Hebræer-brevet og Åbenbaringen..

Hvad angår GT, så er der, underligt nok, forskellige kanoner af denne, alt afhængigt hvilken kirke man tilhører.. Som fortalt så består den protestantiske af de samme bøger som TaNaCh (dog i anden form), men den katolske kanon har Makkabæerne med ..
Så der har altså været en løbende proces af udformningen af de forskellige samlinger, som jo så heller ikke er ens.. Hvordan kan man så mene, at NT er en del af TaNaCh (eller bør være det)? Man skal nok være kristen for at være af den mening:o).. Jeg vil argumentere mod det i del 3..

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: