Skip to content

Ali Abunimah

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 12/9-08

 

Navnet tilhører en palæstinensisk araber der bor i USA.. Han journalist og medopretter af “Electronic Intifada”, som har som formål at modarbejde “anti-israelsk spin”.. Han er uddannet på Princeton University og University of Chicago og skriver til tider for Chicago Tribune og LA Times..

Han er også forfatter for bogen “One Country: A bold proposal to end the Israeli-Palestinian Impasse”..

Jeg læste forleden en andmeldelse af bogen, af Michael Irving, som vækkede min interesse for Abunimah.. Jeg kendte ikke meget til ham i forvejen, men han er muligvis en person der er værd at interessere sig lidt for.. Jeg har endnu ikke læst bogen, men den er bestilt, så jeg ser frem til at læse den..

Jeg ved dog at han er tilhænger af en binational stat, istedet for to-statsløsningen, som er det nuværende udgangspunkt for Israel-Palæstina.. Det forslag har jeg hørt om før, uden at være synderlig begejstret, for det handler mest om at den ene part skal overtrumfe den anden (ikke ulig den nuværende tilstand) i den ene eller anden sammenhæng, helst uden at give nogen former for indrømmelser..

Hvad der fangede mig ved Abunimah var, at han anderkender israelske jøders tætte forhold til jøder uden for Israel, samt at jøder i en eventuel enstats-løsning, stadig skal have retten til at bosætte sig i staten! Hvad? Abunimah er pro-palæstinensisk, absolut ikke særlig positiv over for Israel, grundlægger af Electronic Intifada, men anderkender at jøder skal have ret til at bosætte sig i en mulig Israelsk-Palæstinensisk stat? Jeg synes det er en modig og fantastisk indrømmelse, specielt med Abunimahs udgangspunkt taget i betragtning..

Det betyder dog ikke at jeg pludseligt bliver fortaler for enstats-løsningen:o).. Der er en masse forhold som jeg har svært ved at kunne se hvordan skulle kunne gå op:

– Binationale løsninger har tidligere vist sig ikke at holde, f.eks. Jugoslavien og Libanon har tydeligt vist at det kan ende rigtig galt.. Peel-komissionen drog dog også konklusionen med en tostats-løsning, netop pga. uroligheder og voldelige sammenstød mellem arabere og jøder, hvilket viser at det langt fra er sikkert, at etstats-løsningen ville være løsningen der kunne skabe fred..

– Der er en overvejende modstand mod etstats-løsningen, både blandt jøder og arabere, hvilket ville skabe en umulig situation for implementeringen af en eventuel binational stat..

– Det kan umiddelbart lyde af små ting, men hvad angår navngivningen af staten, samt et eventuelt flag, så ville det være MEGET svært at komme frem til et resultat, som begge parter ville acceptere.. Arabere ville ikke acceptere Israel som navn, jøder ville ikke acceptere Palæstina som navn..

Der er mange flere betænkeligheder, bl.a. implementeringen af arabere i militær og politi, manglende gensidig tillid og så videre, men ovenstående er i sig selv nok til at kunne give en panderynkninger:o)..

Jeg har som sagt ikke læst Abunimahs bog, så jeg ved – endnu – ikke hvad hans svar på ovenstående problemstillinger er, men jeg ser frem til at finde ud af det:o)..

Mvh

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

