Skip to content

Bilfri verden.. Næsten..

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 12/9-08

 

Forleden da jeg cyklede rundt på min cykel, i min vidunderlige by Kbh, kom jeg til at fundere lidt over bilernes rolle i vores samfund.. Ja, egentlig ikke kun vores, men i hele verden.. Som udgangspunkt dog kun i vores samfund:o)..

Jeg kom til at tænke på, hvorfor biler dog har fået denne fremtrædene rolle og om det overhovedet er nødvendigt? Jeg forestillede mig et samfund, hvor privatbillisme var forbudt og folk transporterede sig rundt i byerne på cykler eller busser.. Transport mellem byer foregik via tog, som havde specialvogne hvor man eventuelt kunne parkere sin cykel, så man kunne få dem med til andre byer..

Det ville være bysamfund med renere luft, mere plads til at komme omkring, mindre udgifter til vedligeholdelse af vejnettet, mindre stress (er jeg overbevist om;o) og folk i bedre form:o)..

Jeg kunne faktisk ikke lige komme på, hvad der skulle være af forhindringer for et sådan samfund.. Vi ville udlede mindre CO2, bruge færre penge, ikke have problemer med myldretid og så videre og så videre..

Selvfølgelig er der lige det med at overbevise folk om det rigtige i dette, specielt bilejere og bilforhandlere:o).. Der skulle nok være en form for erstatning til bilejerne, samt omskoling af bilforhandlere, men principelt bør det være muligt for den enkelte at kunne give et offer for fællesskabets gode.. Jeg mener ikke at egoismen bør trives på fællesskabets bekostning..

Bare et par tanker:o)

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

