Skip to content

Gensidigt ønske om fred og venskab..

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 4/3-08

I løbet af de sidste par måneder har jeg talt en del med diverse libanesiske venner fra hele verden, nogle mere end andre.. Specielt en af dem har inspireret mig med sit engagement i at ville skabe dialog mellem jøder og libanesere over hele verden..

Det har fået mig til at overveje muligheden for at gøre noget i samme stil herhjemme.. Måske ikke kun mellem jøder og muslimer, men mellem jøder og arabere i det hele taget..

Det er jo, heldigvis, ikke fordi arabere og jøder hader hinanden pr. defination, tværtimod.. Jeg oplever i mit møde med arabere, tit at vi har en gensidig forståelse på trods af forskellene og konflikten i Israel.. Jeg har endda oplevet at tale med en araber fra Gaza, der havde det samme favoritsted for falafel i Jerusalem som jeg selv havde..

Jeg ved ikke om det kun skyldes utrygheden overfor hinanden pga. konflikten, at man ikke ser arabere og jøder tale sammen mere end det sker.. Eller er det fordi der ikke er det store kendskab til hinanden at vi mangler dialogen? Måske fordi vi ikke kigger på de gode ting der, trods alt, præger den anden gruppe..

Jeg vil da gerne starte med at give mit bud ved hvad jeg holder af ved den arabiske kultur (for nu at skyde MEGET bredt:o):

Falafel: Jeg må, desværre:o), indrømme at det er en araber der laver den bedste falafel jeg nogen sinde har smagt.. Det er lige før at jeg vil sige, at det er pengene værd at tage helt til Jerusalem bare for at smage den:o)..

Amr Diab: Egyptisk sanger.. Han har en fantastisk stemme og fængende sange..

Arkitektur: Jeg er virkelig en fan af arabisk arkitektur.. Specielt al-Hambra, som jeg desværre aldrig har fået besøgt, er smuk..

Filosofi: Nu har jeg ikke ligefrem læst meget arabisk filosofi:o), men ibn Rushd sætter jeg pris på..

Hensynet til folk der hører dårligt: Der er ingen der taler højere end arabere:oP.. Jeg ved at dette kun er pga. hensynet til de hørehæmmede;o)

Kaffe: Ja, det er ikke mange der er klar over det, men det er faktisk araberne vi kan takke for denne dejlige morgenvækker:o)

Sproget: Uanset hvor svært det er og hvor umuligt der er for mig at udtale ‘ayin, så har jeg et eller andet for det sprog.. Specielt egyptisk arabisk lyder smukt i mine øre..

Der er naturligvis andre ting, men dette bare for at starte et sted..

Og ja, jeg er udemærket klar over at der også er negative aspekter.. Det er der jo ved alle kulturer, også den danske (og den jødiske), men jeg vil gerne – for en gangs skyld:o) – prøve at fokusere på det positive..

Mvh og ønsket om en god dag til alle:o)

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

