Skip to content

Israel

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 10/1-09

Nu er vi forhåbentligt (om G-D vil det) ved at nå enden på denne “omgang”, som forhåbentligt fører til fred (B”H).. Det er selvfølgelig optimistisk at håbe på, men håbe bliver man nok nødt til alligevel..

Efter det kommer så tiden hvor man kigger tilbage og, højst sandsynligt, fortsætter skænderierne om hvem der er de onde i alt det her, noget som jeg ikke er helt sikker på at jeg gider tage del i, det er reelt nyttesløs.. Det ender med at man sidder fastlåst i forsvar for den ene part i forhold til en masse anklager og angreb fra folk, som måske ikke ønsker eller formår at være nuancerede i deres indgang til konflikten..
Men tid til tilbageblik er det også for mit eget vedkommende.. Noget af det jeg reelt har været mest rystet over, er nogle folks trang til at udtale sig skråsikkert om forhold på begge sider og danne fordomme baseret på denne skråsikkerhed, uden reelt at vide ret meget om det.. For mit eget vedkommende, har jeg haft svært ved at genkende det billede nogle folk har skabt af Israel, og jeg mener ikke at det er fair at male et helvedesbillede af landet, som der reelt har været malet.. Der har været anklager om at Israel går fuldstændigt over gevind, på trods af at militæranalytikere rent faktisk har fremhævet Israels hensynstagen til operationens scene.. Tag f.eks. artiklen “Militærforsker: Ny front vil udfordre Israel” fra Politikken, hvor Ole Kværnø, som er chef for Forsvarsakademiets Institut for Strategi, beskriver forholdene for Israel i tilfælde af at Hizbullah skulle åbne en ny front i nord.. Noget som er værd at bide mærke i, er følgende:

“»Det er karakteristisk, at de operationer, man kører i Gaza, helt åbenlyst har til hensigt at beskytte både Israel selv, men også den palæstinensiske civilbefolkning imod utilsigtede skadevirkninger på civile«, siger Ole Kvarnø.

»De er meget tilbageholdende med at bruge fladevåben«, påpeger han.”

Her er altså en person, der ved noget om krigsførelse, som fremhæver at Israel netop IKKE er de monstre som mange ellers har forsøgt at gøre dem til.. Om Israels anklage om at Hamas gemmer sig blandt civile, udtaler han videre:

“»Det er en spekulation, man ikke kan fortænke dem i at gøre, fordi vi tidligere har set, at både kommandocentraler – altså kommunikationshovedkvarterer – og konkret våbenplatforme er blevet placeret i civile områder og i civile bygninger«, siger chefen for Institut for Strategi.”

Der er også afstandstagen til Israels brug af DIME, hvilket jeg reelt selv tager del i, men ikke fordi jeg mener at Israel gør det for med vilje at ramme så hårdt som muligt, men fordi jeg mener at det er det forkerte valg, på trods af at der er tale om at vælge et af to onder.. Israels intention er ikke at lemlæste så meget som muligt, som mange ellers gerne vil give indtryk af, men at begrænse omfanget af eksplosionen så meget som muligt, netop fordi vi taler om tætbebyggede områder.. Fordelen ved DIME-bomben er, at eksplosionen har mindre omkreds end almindelige bomber, hvilket altså betyder at den rammer “mindre”.. Ulempen er til gengæld at kraften er væsentlig større, samt at tungstenen der “binder” eksplosionen kan medføre kræft.. Bliver man fanget i eksplosionen får man flået lemmer af og – skulle man overleve eksplosionen – en ret stor risiko for kræft efterfølgende.. Vi taler altså om en bombe der rammer mindre, men til gengæld rammer langt mere kraftigt og ødelæggende..
Hensynet her har altså været baseret på at få en bombe der rammer mindre.. Naturligvis vil de, der allerede har en holdning til Israel som en uregerlig dæmonisk magt, påstå at Israel bruger denne bombe fordi den er mere ødelæggende..
Der har også været tale om folkedrab og systematisk udryddelse, hvilket er fuldstændigt tåbeligt.. Det har Israel ingen intentioner om.. Det værste ved den slags anklager er, at der rent faktisk foregår folkedrab som folk vælger at overse, f.eks. i Darfur.. Eller, naturligvis “overser” folk dem ikke, men det underlige er, at der lægges så stor fokus og fordømmelse på Israel, som trods alt forsvarer sig mod raketangreb, samtidigt med at der er som godt som tavst omkring situationen i Dafur.. Her taler vi om flere hundrede tusinde dræbte (!)..
Nej, dette er ikke forsøg på at fratage Israel fra eventuelle forbrydelser.. Ja, eventuelle, for vi ved ikke fulgt ud hvad der er sket i Gaza, det finder vi først ud af når der er kommet ro over tingene og Hamas tillader at undersøgelserne bliver foretaget.. For det er Hamas der afgøre om og hvor meget der kan undersøges, hvis Israel da ikke får ram på dem inden, men det nyder jeg nu ingen illusioner om..

Men for at vende tilbage til min forundring over folks manglende indsigt i Israel som nation og samfund, så vil jeg den kommende tid forsøge at præsentere netop dette.. Jeg tror det bedste er at lade Israel selv tale, så jeg vil bare præsentere og så meget muligt holde mig fra mine egne tanker om landet, selvom det nok ikke lykkedes helt;o).. Jeg vil dog skrive enkelte tillæg set fra mine øjne, bl.a. overvejer jeg at sætte min eksamensopgave om den palæstinensisk-arabiske minoritet i Israel ind, men er ikke helt afklaret om det endnu.. Ellers vil jeg sætte artikler der omhandler forskellige emner i Israel, præsentation af diverse musikere, præsentation af de forskellige politiske partier, skrive lidt om zionismen og hvad der ellers lige dukker op.. Jeg vil eventuelt bede folk jeg kender dernede om at skrive deres tanker om Israel og det at være israeler, både jøder og arabere så vidt muligt.. Det vil altså være en god blanding af holdninger, som ikke behøves at være repræsentativ for mine egne, men mere for at nå hele vejen rundt.. Så må vi jo se hvad det fører til:o)..

Mvh

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

