Skip to content

Minoritet i Danmark

2. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 26/12-07

Så er det vist på tide med et nyt indlæg:o)

Jeg er blevet opfordret af et par venner, at fortælle om hvordan det er at være jøde i Danmark.. Jeg har vægret mig lidt ved det, da jeg rent teknisk ikke kan kalde mig jøde, men gav efter til sidst, da jeg – som folk påpeger – trods alt begår mig i det jødiske miljø og lever som jøde.. Så selvom jeg ikke er jøde, er jeg stadig jødisk og en del af miljøet her i Dk..

Når man nu skal tale om hvordan det er at være minoritet, så er det vigtigt at have for tanke, at det trods alt er en subjektiv opfattelse.. De oplevelser, følelser og holdninger jeg, som en del af en minoritet, har, behøver ikke nødvendigvis være delt af andre..

Når det så er sagt, så vil jeg da gerne give min opfattelse af det..

Når jeg vandrer rundt i det danske samfund, som praktiserende ‘jødisk’ ung fyr i slutningen af tyverne, så føler jeg mig til dels heldig.. Jeg føler mig heldig over at leve i et land som Danmark, der trods alt kan rumme de fleste.. Jeg føler mig heldig fordi jeg ikke bliver jaget for at være anderledes.. Det er ikke alle steder jeg ville kunne det, ikke engang her i Europa..

Men samtidigt er der også frustrationen.. Frustrationen over at være anderledes og altid skulle forklare alting.. Forstå mig ret, jeg er ikke frustreret over at folk er nysgerrige og spørger ind til ting, tværtimod, det sætter jeg virkeligt pris på.. Men jeg er frustreret over at der trods alt til tider er folk, der bare har svært ved at acceptere det.. “Hvorfor kan du ikke bare spise svinekød?”, “Det er da tåbeligt at du ikke må gå ud fredag aften!” og videre i den dur.. Ja, det er da irreterende, HVIS! det ikke havde været fordi jeg selv vælger det.. Jeg beder ikke nødvendigvis om forståelse, men om accept af at jeg vælger ikke at leve som alle andre..
Det er jo ikke fordi jeg vil have samfundet indrettet efter mig eller påtvinge andre mit liv.. Tværtimod, jeg er ved at finde min egen plads i verden, så jeg vil da ikke kaste andre ud i min søgen, når jeg ikke kan sige 100% hvor den fører mig hen..

Når det så kommer til spørgsmålet om religion, så kan jeg godt forstå muslimers frustration.. Ærlig talt, hvis man var kynisk og søgte det, så kunne man godt finde mindre positive ting i jødedommen, som ville sætte religionen i dårligt lys.. Men, på trods af at man nok kan finde nogle få der praktiserer de ting, det er jo ikke normen for jøder.. De fleste jøder der bor i Danmark, vil bare være danskere og bidrage til det danske samfund, uanset om man er religiøs eller ej.. Det samme gør sig gældende med muslimer.. Bare fordi der er galningen et eller andet sted i mellemøsten der fortolker Islam på én måde, så betyder det jo ikke at muslimer herhjemme gør det samme.. Ikke sagt at man ikke skal sige fra, når folk går over stregen, men hvis man virkelig vil have dem integreret så lad dem blive integreret når de prøver.. Kræv dog ikke at de skal assimileres, så fantastisk er den danske kultur nu heller ikke, og det vil alligevel også bare skabe mere modstand.. Lad folk blive en del af samfundet som de nu er, uanset om de er jøder, muslimer, hinduister eller noget helt fjerde..

Som minoritet kan det være frustrerende, at majoriteten forventer/kræver at man skal lade sig assimilere.. Danmark bliver ikke udansk, ved at der er mellemøstlige folk der har sh’warmabutikker på Nørrebro eller at der bliver røget vandpibe og talt arabisk.. Tværtimod, lad os da have nogle fristeder hvor alle kan komme og opleve lidt anderledes kulturer, netop på den måde kan vi også sætte mere pris på det danske..

Godt nytår til alle;o)

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

