Skip to content

Anti-semitzionjudæo-ogsåvidere-isme..

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 18/9-09

 

Så er man jo ved at være godt i gang med det nye semester, der ser ud til at blive ret presset (bl.a. derfor jeg ikke har skrevet synderligt meget på det sidste), med udsigten til hele FEM eksamener til vinter..

Da jeg kom den første dag på semesteret, kunne jeg se frem til at skulle tage to fag; kommunikativt hebraisk (1) og moderne jødisk historie med videnskabsteori (smart nok får man først det fag, et semester efter at man skulle bruge viden fra faget).. Da jeg gik hjem, kunne jeg lægge moderne hebraisk litteratur og Jødedom, Kristendom, Islam – komparativt studie, oven i sammen med udsigten til en ekstraeksamen i kommunikativt hebraisk 2..

Det er jo alt sammen meget godt, spørgsmålet er, om jeg så kan overskue at skulle sætte mig ind i alt det stof og præstere at lave en nogenlunde fornuftig afslutning på dem til vinter:o)..

Anyway.. Jeg sidder allerede nu og skal afgøre hvad jeg vil fokusere på i opgaveskrivning i moderne jødisk historie.. Jeg havde egentlig sat mig fast på Zionisme, muligvis religiøs Zionisme, men et eller andet sted er jeg blevet lidt fanget af begrebet “anti-semitisme”.. Det gode ved det er jo, at jeg kan sætte det op mod anti-Zionisme..

Jeg må tilstå at jeg blev fanget af Morten Things “Anti”, i afsnittet “anti-semitisme” – til nogle folks store overraskelse, hvilket nok mere skyldes at de reelt ikke kender mig..

Når man betragter anti-semitismen som fænomen, så kan man ikke lade være med at blive lidt fascineret.. Og når jeg skriver “man”, mener jeg naturligvis “jeg”, men det andet lyder bedre:o).. Både fremkomsten af begrebet, samt hele diskussionen omkring det, om det er i en den “klassiske” kontekst eller den moderne..

Tag diskussionerne om f.eks. arabere kan være anti-semitter.. Nogle siger nej, da araberne selv er semitter (sandt), mens andre siger ja, da anti-semitisme ikke – trods navnet – er rettet mod semitter som helhed, men mod jøder.. Personligt er min indstilling, at hvis folk hælder til det første, så skal jeg nok kalde eventuelle semitiske jødehadere, for jødehadere i stedet for.. Men den diskussion er jo vitterligt bare retorik..

Og så alligevel ikke.. Ser man på baggrunden for “opfindelsen” af begrebet, så kan man ikke komme bort fra, at ordet “anti-semitisme” bunder i forståelsen af jøder som et semitisk folk med et semitisk sprog (hebraisk), men når man taler om semitter, især hvis man definerer ud fra sprog, så kan man ikke bare udelukke etiopiere, arabere, assyrere og armenere (var faktisk ikke klar over at armensk var et semitisk sprog, men det fandt jeg så ud af for nyligt)..

Godt nok brugte Wilhelm Marr begrebet “Antisemitismus” udelukkende rettet mod jøder, da han i skriveriet “Der Sieg des Judenthums über das Germanenthum” ville “adskille sin
holdning fra det religiøse jødehad”, som Morten Thing skriver det i “Anti”.. Morten argumenterer for, at der er forskel på “anti-Judaisme” og “anti-Semitisme”, da det første var rettet mod den jødiske religion, mens det sidste var rettet mod jøder som race.. Jeg er delvis enig med ham, omend jeg mener at anti-semitismen var gældene lang tid før Marrs skriblerier, i modsætning til Thing, der ser anti-semitismen som et udelukkende moderne begreb, da de kristne var tilfredse sålænge jøden lod sig konvertere til den kristne religion.. Noget jeg er delvist uenig i, da der var eksempler på, at dette ikke var nok, jøden var altid udspekuleret og aldrig oprigtig i sin kristendom.. Og nu er der dem, der vil argumentere for, at dette var sandt – altså at jøden ikke var oprigtig i sin kristendom – men dette er jo netop problemet, kristendommen var noget der var påtvunget jøderne og derfor kan man naturligvis ikke være oprigtig.. De jøder der vitterligt konverterede, grundet oprigtig overbevisning, var jo oprigtige.. Se konvertitten Pablo Cristiano som må siges at være særdeles oprigtig..

Anyway, det jeg egentlig vil frem til er forholdet anti-semitisme kontra anti-zionisme og brug af “holocaust”-kortet.. Jeg vil kort præsentere mine tanker her, men udbygge dem i et opfølgende indlæg, da det ellers bliver for langt:o)..

Er anti-semitisme og anti-zionisme det samme? Jeg vil selv sige nej, men jeg forstår godt at der er folk der ser det på den måde.. Og grænsen er udvisket, for der er mange der bruger angrebet på zionismen som et skalkeskjul for et angreb på jøder..

Men trangen til at sidestille al kritik af Israel med anti-semitisme, er trættende og forkert.. Det er muligt, at der er nogle som håber at det får folk med modvilje mod Israel til at holde mund, jeg tror dog bare det giver bagslag.. Og, for at sige det lige ud, det har tydeligvis ikke hjulpet..

Men mere om det senere..

Mvh

Skriv en kommentar

Skriv et svar

