Skip to content

Det er vidst ved at være på tide..

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 13/5-09

 

Med et nyt indlæg..

Ikke fordi der ligger mig noget særligt på hjertet, bare fordi jeg følte at nu burde jeg skrive et eller andet.. Så det gør jeg:o)..

Som mange andre nok allerede har fanget, så er det eksamenstid.. Eller i hvert fald ved at være det.. Også for mig.. Jeg sidder her med det første eksamensprojekt, en opgave på 15 sider, hvor arbejdsspørgsmålet lyder:

“Med udgangspunkt i Maimonides værk – Mishneh Torah – ønskes der en diskussion over klassisk rabbinsk halacha”

Sådan..

Vi blev enige om, min underviser og jeg, at det var forholdsvist indsnævret emne, men dog stadig bredt nok til at jeg kunne få lidt frit løb.. Men for at være ærlig, så er jeg tom..

Ja, jeg kunne selvfølgelig godt vælge at redegøre for Mishneh Torah, men hvor er diskussionen så? Måske komme ind på Maimonides polemik mod Karaiterne, men hvordan søren skal jeg gøre det med udgangspunkt i Mishneh Torah? Ah, det kan vel lade sig gøre.. Men hvad hvis jeg nu redegjorde for Mishneh Torah og så kom ind på kritikken mod denne, samt Maimonides og andres forsvar?

Nå, jeg har halvanden uge endnu til at skrive den og absolut ingen vagter på arbejde i næste uge, så det går nok.. Efter det ligger min eksamen i Moderne Jødiske Identiteter, hvor jeg skal skrive en synopsis på fem sider omkring forskellen mellem Datim Leumi og Haredim.. Har jeg besluttet mig til.. Faktisk lige nu.. Interessant emne tror jeg, se på hvilken indflydelse de to grupper, begge religiøse, har på det moderne israelske samfund og landets status som jødisk demokrati (eller måske som israelsk teokrati?)..

Hvilket et eller andet sted kan ende med en titel a la “Et sekulært jødisk demokrati vs. et religiøst israelsk teokrati? – Hvad skal det dog ikke ende med?” Eller noget i den dur..

Uanset hvad, så står den på stor-læsning og stor-skrivning.. Og solen skinder.. For det meste.. Og det er forår.. Jeg elsker eksamenstid..

Held og lykke til alle jer andre eksaminanter derude:o)..

Mvh

From → Uncategorized

Skriv en kommentar

Skriv et svar

