Skip to content

En kop kaffe i Heyfa – Lidt blandede oplevelser og tanker

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 22/3-09

 

Så sidder jeg her en formiddag i Heyfa (Israel) og nyder en god kop kaffe i solen, med udsigt over middelhavet..

Jeg er lige kommet hertil for en halv time siden, efter en to timers lang tur fra Qiryat Shmonah, der ligger lige op til den libanesiske grænse ikke langt fra Golan..

Hvad der først gør indtryk på mig, er den afslappede atmosfære her i byen.. Og hvorfor gør det så indtryk på mig? I går dannede Heyfa ramme for et terroranslag, en taxi var parkeret og sprang i luften.. Priset være de højere magter (eller heldet, hvis man ikke tror på den slags), så blev ingen ramt.. Men det skete.. Her i Heyfa.. På en aften hvor folk sædvanligvis fylder godt i gaderne..

Endnu står der intet om det i de danske medier, til gengæld kan jeg på JP læse at rabbinere (hvilke?) opfordrede israelske soldater til at kæmpe en hellig krig, hvilket Peter Seeberg fra Syddansk Universitet bestemt mener er en dårlig ting, for det kan Hamas bruge mod Israel!? Jeg undrer mig lidt over hvordan Hamas kan bruge det, er det ikke netop Hamas der fra starten har råbt om Jihad, ikke kun mod Israel, men mod jøder og kristne i det hele taget??

Anyway, nu sidder jeg her på Cafe Aroma i Heyfa, ved siden af mig sidder fem unge arabere i vestlig tøj (den ene dog med tørklæde) og nyder deres kaffe.. Ikke en eneste af dem kigger i min retning selvom jeg sidder med Kippah (vores lille “kalot”), “Tzitzit” (skuesnore) og den israelske landsholdstrøje.. Jeg undrer mig lidt over hvordan billedet havde været, hvis det samme var sket i Danmark?

Nå, min værtinde læser på Tel Hai og havde mig med på hendes studie så jeg kunne se hvordan tingene foregår der.. Jeg udnyttede, naturligvis:o), chancen til at tale lidt med folk.. Om alt muligt.. Situationen hernede, deres drømme, deres liv og så videre.. Specielt to samtaler bed sig fast hos mig; snakken med en ung israeler der lige var begyndt at studere efter at have rejst lidt rundt efter aftjent værnepligt (som dog endnu ikke er helt aftjent), samt tre unge drusere fra Golan..

Druserne først:

Jeg spurgte lidt ind til hvordan det var at være druser i Israel, hvilket hurtigt første til forståelsen af at for en druser fra Golan, er det ikke så simpelt et spørgsmål igen.. De var ikke helt sikre på om de reelt burde være israelske eller syriske drusere.. Deres forældre har altid fortalt dem at Israel har besat Golan uden grund (det kan man jo så være enig i eller ikke:o), men personligt havde de ikke det store problem med Israel.. De følte ikke at Israel havde gjort dem noget, men havde dog svært med hvordan de skulle identificere sig selv.. Tilsyneladende har drusere i Galilæa og omegnen ved Heyfa og Nahariya det lettere med at se sig som 100% israelere..

De fortalte også om at mange drusere i Golan er bange for at stå 100 % med deres tanker om Israel og Syrien, da de er bange for at Israel skal “give Golan tilbage til Syrien” og hvad Syrerne derefter vil gøre.. Mange drusere fra Golan er umiddelbart positive over for Israel, men tør ikke vise deres loyalitet, grundet frygt for Syrien..

Det vækkede nogle tanker hos mig, for, indrømmet, indtil nu har jeg hele tiden tænkt Golan i forhold til de jøder der boede der, men jeg kan egentlig godt se at det ikke kan være let for druserne, når de ikke kan være sikre på om de er syrere eller israelere.. Og når Olmert (i datid) konstant taler om at give Golan tilbage, hvordan kan man så forvente loyalitet fra druserne?? Som de tre sagde; de vil bare have et stille og roligt liv, og ikke skulle være bange for hvad der sker i fremtiden..

Den unge israeler, Michal, var interessant pga. mange ting, men især hvad han svarede da jeg spurgte om hvad han ville have mig til at sige til danskerne.. De fleste responderede, at vil danskere (eller nogen anden) fortælle Israel hvad Israel skal gøre, så kom i det mindste og lev et år i Israel og så kan man tale om det bagefter..
Michal tænkte ikke i den retning.. Han mente at danskere skulle være stolte af hvem de er, ikke gå på kompromis med deres identitet eller baggrund..

Jeg synes egentlig det var meget interessant, da jeg selv har haft de samme tanker.. Det virker som om at mange danskere, specielt de unge, føler sig identitetsløse og ikke rigtigt kan finde sig selv.. Det oplever jeg ikke blandt de unge her i Israel, selvom det selvfølgelig forekommer.. Men hvad Michal holdt fast i var, at alle de store emperier på et tidspunkt blev en stor sammenblanding af alle mulige kulturer og identiteter og så mistede folk deres identitetsfornemmelse.. Og derefter brød emperierne sammen.. Jeg tror han har ret.. Hvad er danskhed? Hvad vil det sige at være dansk? Det virker lidt som om at der er folk der mener at det ikke er noget at være stolt af, men hvorfor ikke? Personligt er jeg da stolt af at være en del af Danmark, af at kunne “prale” af at have rødder i den danske historie, af hvad danskerne som folk har gjort.. Er det ikke værd at holde fast i? Naturligvis kan vi da finde dårlige ting, det kan alle, men hvorfor er det at det skal fremhæves før det gode?

Her i Israel er folk stolte af hvem de er.. Ja, man ved godt at der er en masse mennesker ude i verden der siger en masse dårligt om Israel og israelere, men i bund og grund skyldes det uvidenhed.. Min oplevelse af israelerne, er en oplevelse af folk der kæmper under hårde vilkår, men har hjertet med dem.. Hvor mange steder i Danmark oplever vi at folk tager blaffere med? Hvor mange steder oplever vi at et ægtepar giver noget af det kød de har købt, fordi de synes de har fået for meget? Hvor mange steder i Danmark oplever vi folk invitere fremmede med hjem, så de ikke skal sidde alene?

Jeg ved det skete engang, men hvorfor er det engang? Hvorfor er det ikke nu, som det er i Israel?

Med alle de bedste ønsker:o)..

From → Israel

Skriv en kommentar

Skriv et svar

