Skip to content

En snak med Ahmed fra Vestbredden..

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 5/4-09

 

Hej alle:o)..

Så er jeg jo, desværre, tilbage fra Israel.. En fantastisk, men alt for kort, tur..

Der er jo meget at berette derfra, men en ting jeg dog vil dele med jer, er mit nye bekendtskab med Ahmed, en ung palæstinenser fra Qalqilya.. Ikke en person der lever op til det sædvanlige stereotype billede af en palæstinenser, man ofte får i Israel.. Og vel også til tider uden for Israel!?

Jeg blev præsenteret for Ahmed igennem en god israelsk ven, Tuvia.. Qalqilya er en by beliggende på Vestbredden..

Til at starte med var det en lidt useriøs snak, men nysgerrig som jeg er, måtte jeg jo vide hvordan livet i Qalilya er:o).. Ikke let, hvilket jeg heller ikke havde regnet med..
Det er dog ikke så meget pga. Israel, som det er pga. intern korruption hos PA.. Det pissede ham virkelig af.. Soldaterne kan selvfølgelig være til gene, men som han sagde, giv dem et smil og se tingene fra deres side i stedet for kun din egen, de er langt hjemmefra og er også bare mennesker.. Opfører du dig bare ordentligt, så er de flinke nok.. De har trods alt ikke bedt om at være der.. Israelerne som folk, har han heller ikke noget imod.. Han ved at der er idioter, men det er der jo overalt.. Han har dog mødt israelere nok til at vide at ikke alle idioter..

Hvad jeg virkelig faldt for hos Ahmed, var hans positive attitude.. Folk som ham fortjener en bedre tilværelse.. Det er muligt at han ikke udgør majoriteten, i hvert fald ikke i følge hans eget udsagn, men bare det at møde folk som ham, får mig til at tro på at der er håb.. Specielt fordi han ikke er den eneste palæstinenser med den attitude jeg har mødt.. Hannan her fra bloggen er et andet eksempel..

Jeg spørger dog mig selv om hvorfor vi ikke hører mere til folk som Hannan og Ahmed? Personligt vil jeg hellere høre om dem end om Haniyeh og Mesha’al..

Mvh

Ps. Ahmed er ikke hans rigtige navn.. Jeg har brugt falsk navn af sikkerhedsmæssige årsager, da det ikke er lige velset af alle i territorierne at være positivt indstillet over for Israel..

From → Israel, Palæstina

2 kommentarer
  1. Hej Ahmed:o)

    Og undskyld svartid, men har haft behov for tid væk fra computeren, oven på eksamerne..

    Håber at alt går som det skal..

    Lige en uddybning til at starte med.. Ahmed hedder rigtigt Mohammed.. Grunden til at jeg kalder ham “Ahmed” her, er at jeg var nervøs for at gengive hans rigtige navn, uden at have fået lov til det.. Set i bagspejlet har det nok været en overreaktion og jeg kunne vel have rettet det sidenhen, men jeg har ville ladet indlægget stå som jeg skrev det..

    Jeg er ikke helt med på din indsigelse.. Først beklager du dig over at “jeg sammenligner arabere med nazister” (eller i hvert fald deres holdninger) og nu hvor du finder et indlæg, der viser at palæstinenserne tilsyneladende har nuancerede holdninger, så er dét også et problem?

    Udover det, når du nu siger til mig, at jeg skal “tænke over det”, så har jeg en fornemmelse af, at du rent faktisk rammer lidt forbi.. Jeg har gengivet Mohas synpunkter, ikke mine egne..

    Du kan læse “interviewet” med ham her:

    https://qolyehudi.wordpress.com/2009/11/03/talk-with-moha-from-qalqilya/

    Bortset fra det, hvis jeg skal give min egen holdning til de forskellige punkter du bringer op:

    1: Jeg forsøger ikke at fjerne Israels del af ansvaret i konflikten, tværtimod.. Jeg er bare ikke altid enig med folk om hvad Israel bør gøre eller hvor fokus burde være.. Personligt ser jeg checkpoints, manglende investering i den palæstinensiske sektor, promovering af samarbejde og idiotiske udtalelser fra israelske politikere, som det største problem..

    Jeg er med på, at folk ser blokaden af Gaza som et MEGET større problem end det jeg har nævnt og jeg kan også godt forstå, at folk fokusere så ensidigt på blokaden.. Men blokaden er nu og her, mens de ting jeg fokuserer på i stor grad kommer til at påvirke det overordnede sammenhold og attitude til hinanden.. Synes jeg at blokaden skal ophøre, ja, men ikke for enhver pris.. Så længe Hamas ikke vil “lege med”, så er det svært for Israel at forholde sig til Gaza..

    2: Det største problem jeg ser hos palæstinenserne er ikke så meget Hamas i sig selv, som det er den afstand der er mellem palæstinensiske ledere til at samarbejde.. Der er i realiteten ikke én, men to (måske flere) parter man bliver nødt til at tage højde for, når der skal forhandles.. Ydermere er spørgsmålet hvor stærkt Mahmoud Abbas overhovedet står.. Personligt har jeg mere tillid til en person som Salam Fayyed, selvom han af nogle ses som “Vestens mand” (hvilket vel ikke er helt forkert), men han fokuserer på opbyggelse af det palæstinensiske samfund, i stedet for at råbe “krig” hele tiden.. Med flere ledere som ham, ville palæstinenserne stå meget bedre..

    3: Når du skriver: “Sammenlign livet i eksempelvis Tel Aviv med livet i Qalqilya eller fx Tul Karem, så er det sgu lidt svært at være optimistisk på palæstinsernes vegne..” Så kan jeg kun sige, at jeg er helt enig.. Dette går igen med punkt 1.. Israels største forbrydelse er, at frarøve palæstinenserne et håb om en (bedre) fremtid.. Ikke kun Israel, men også de arabiske lande og palæstinensiske ledere, men også Israel.. Det er jo ikke kun pga. situationen i Qalqilya og Tul Karem, men også i Libanon, Syrien, Jordan og andre steder, der skaber en generel håbløshed for palæstinensere i og uden for Palæstina.. Jeg forstår godt at palæstinenserne er frustrerede, det havde jeg også været i deres sted..

    Men problemet ligger jo også lidt i din sammenligning, for hvordan er livet overhovedet i Tel Aviv? Hvor mange palæstinensere ved hvordan det er, at bo og leve i Israel? For dem der har penge, er det fedt nok, hvis man bor de rigtige steder (som f.eks. Tel Aviv).. En veninde som oprindeligt er fra Ashqelon, fortalte om sidste vinter, hvor hun var på besøg hos sin familie i Ashqelon, hvor de blev nødt til at søge dækning i tide og utide pga. raketter fra Gaza.. Hun bor i Tel Aviv nu, hvor hun studerer.. Hendes verden var helt forkert, for – som hun fortalte – om morgenen vågnede hun op i et beskyttelsesrum i Ashqelon, tog bad til lyden af to rakketter der slog ned ikke så langt fra hvor hun boede.. Tog toget og fire timer efter stod hun på Qirqat Rabbin, og så på folk sidde og drikke caffe latte på caféerne, som om ingenting var galt..

    Eller Ya’ir fra Sderot, som fortæller om hvordan han er blevet arbejdsløs, fordi han ikke kan fokusere på arbejdet, når hans børn er i skole, fordi han er bange for at de skal blive ramt af en raket eller en motergranat..

    Jeg forsøger ikke at sige, at livet er lige så hårdt eller hårdere i Israel, som det er i Gaza og på Vestbredden.. Personligt tror jeg, at livet i Sderot er hårdere end livet i Ramallah, mens livet i Tel Aviv (for de der har penge nok), er en del federe end livet mange andre steder i Israel og Palæstina..

    Problemet er jo, at begge parter kun ser sig selv som ofre og at begge parter i stort omfang nægter at se hinanden som ofre.. Jeg har en veninde, hvis mor og søstre blev dræbt i et terrorangreb da hun var barn.. De kørte i bil, på vej til Jerusalem, da de pludselig blev beskudt.. I dag sidder hun i kørestol.. Da jeg fortalte dette til en palæstinenser, som hævdede at Israel var mordere og det kun var palæstinensere der var ofre, var reaktionen at det var hendes egen skyld, hun kunne bare have ladet være med at bo i Israel (eller Palæstina, som han sagde).. Vi taler om en pige på otte år!! Hvad søren kan hun gøre, andet end bare at være hvor hun er? Eller det omvendte eksempel, hvor en palæstinenser har mistet sin familie under et bombeangreb, hvor en israeler mener at det er hans egen skyld, for palæstinenserne stemte på Hamas og derfor “ville have krig”? Jeg synes det er nogle syge holdninger.. Jeg anklager ikke menneskerne bag holdningerne, de er også ofre for konflikten.. Men jeg har det dårligt med uviljen til at se et menneskes situation, uanset om personen er israeler eller palæstinenser..

    Punkterne kalder naturligvis på uddybelse, spørg bare (eller kritisér;o) hvis der er noget..

    Mvh

  2. Hej alle..

    På opfordring har jeg slettet en kommentar, hvorfor mit svar virker lidt underligt..

    Mvh

Skriv et svar

