Skip to content

En vanvittig tur til Tzfad!

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 16/7-09

 

Ok, jeg sad i går og overvejede hvad jeg skulle bruge dagen på.. Egentlig skulle jeg have været mødtes med en veninde i Jerusalem, men hun blev nødt til at aflyse..

Så jeg besluttede mig til at møde en ven i Tzfad i stedet.. Jeg havde aldrig været i Tzfad før, men tænkte at nu skulle det være:o)

Anyway, Tzfad ligger et stykke fra Tel Aviv, så spørgsmålet var hvordan jeg skulle komme dertil.. Valget stod mellem bus fra Tel Aviv (ca. 3½ time) eller tog til ‘Acco og bus derfra (noget der skulle gå hurtigere.. Tilsyneladende)..

Jeg tænkte at jeg ville spørge på centralstationen i Tel Aviv, hvis nogen vidste det, måtte det være dem.. Og her startede så første del af rejsen til Tzfad og hjem igen:

Jeg ankommer til stationen, går ind og spørger hvordan jeg kommer nemmest til Tzfad, får at vide at jeg skal tage toget til ‘Acco og derfra til Tzfad.. Jeg havde egentlig håbet at hun ville have sagt at jeg skulle tage en bus, da jeg ville slippe for at skulle skifte.. Rejsen bekræftede mig så senerehen i at det ville have været den rigtige beslutning..
Klokken var på det tidspunkt tyve over et.. Jeg tænkte at det vel var ok, så ville jeg stadig kunne være i Tzfad tidsnok til også at filme og tage nogle billeder..

Så jeg købte fro og glad billet til ‘Acco og smuttede ned til platformene.. Toget ville først gå 50 minutter senere (fedt at komme ti minutter for sent til sit tog, når det kun kører en gang i timen, men skidt)..

Vel ankommet til platformene begyndte jeg at undersøge hvilket tog jeg skulle med.. Når man skal nordpå er der tre tog: Til Benyaminah, til Nahariyyah og til Hayfa.. Og siden ‘Acco er det sidste stop inden Hayfa, var det ikke de to andre toge jeg skulle bruge.. Alligevel endte det med at der var folk der mente at jeg skulle tage toget til Benyaminah (!?), på trods af at ‘Acco ligger dobbelt så langt væk som Benyaminah.. Anyway, jeg fandt ENDELIG ud af til sidst, hvilket tog jeg skulle med.. Folk var ikke særlig hjælpsomme og jeg fik her en bekræftigelse på hvorfor der er så mange der siger at israelere er grove:o).. Lad mig komme med et eksempel:

Mig: Undskyld, hvilket tog skal jeg tage til ‘Acco?

Arbejder: Det der går til ‘Acco..

Mig: Ja, det havde jeg gættet, men hvilket tog er det?

Arbejder: Hvad mener du? Det der går til ‘Acco!

Mig: Jaok, men der er jo ingen tog der går direkte til ‘Acco, skal jeg tage toget til Nahariyyah eller Hayfa?

Arbejder: HVAD VED JEG! Gå med dig!

Ok, det var så servicementaliteten der slog igennem:o)..

Anyway, til sidst kom jeg da ombord på toget til Hayfa, der var beregnet til at stoppe i ‘Acco.. Bortset fra at det så kun stoppede i Benyaminah og Hayfa, så altså ingen ‘Acco til mig, men til gengæld Hayfa..

Jeg ankom til Hayfa klokken halv fire, hvilket var ok ifølge tidsplanen.. Troede jeg.. Men jeg valgte at stå af på den første station (dumt), hvilket betød at jeg blev nødt til at tage en bus indtil busstationen i Hayfa, hvilket betød en ekstra rejse på 40 minutter..

Ok, vel ankommet til busstationen i Hayfa, kunne jeg se frem til at skulle vente en halv time på bussen til Tzfad, men i det mindste gik den direkte til Tzfad..

Selve turen på bussen var fin nok, jeg faldt i snak med en ung drusisk soldat, Rabia, som var på vej hjem efter en lang (sikkert kedelig) arbejdsdag.. Druserne vil jeg komme tilbage til i et andet indlæg, jeg arbejder på at tale med nogle drusere om deres forhold til Israel..

Endeligt ankom jeg til Tzfad, klokken halv syv, over fem timer efter jeg tog afsted fra lejligheden.. Jeg skulle have taget bussen..

Yoel, min ven, tog imod mig på busstationen og vi var fornuftige nok til lige at tjekke hvornår den sidste bus til Tel Aviv (ingen omveje denne gang) afgik, så jeg ikke missede den..

Jeg stopper her og skriver anden del i et andet indlæg, så det ikke bliver for langt:o)

From → Israel

Skriv en kommentar

Skriv et svar

