Skip to content

Hvad nytter det?

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 25/5-09

 

Her på det sidste har jeg oplevet en del forsøg på missionering fra andre religioner (samt, underligt nok, ateister?).. Ikke kun på egen krop, men også venner har kunnet berettet om at de har oplevet folk der har villet “omvende” dem..

Interessant nok er har størstedelen af det været muslimer.. Interessant fordi at det normalt er kristne der plejer at have en forkærlighed for missionering, specielt når det kommer til jøder.. Jeg har da oplevet muslimer nu og da ville fortælle mig at jeg bør konvertere, eller revertere som de kalder det, men det sker sjældent..

Jeg kan såmæn godt forstå behovet for det, det handler jo om den endegyldige sandhed, så man vil jo gerne udbrede sin overbevisning.. Personligt har jeg ikke selv noget behov for at se alle blive jøder, men det betyder jo ikke at jeg ikke forstår at kristne og muslimer har et behov for at se alle blive henholdsvis kristne eller muslimer..

Jeg har personligt heller ikke noget imod at kristne eller muslimer forsøger at omvende mig, ligesom jeg heller ikke frygter det.. Jeg nyder det endda til tider, for for mig er religion noget essentielt, noget der har en stor plads i mit liv.. Og så føler jeg mig både sikker og vidende nok om min overbevisning, at jeg ikke er nervøs for at komme til kort i den slags debatter;o).. For det meste er missionærens viden om jødedommen utrolig lille.. F.eks. er der kristne der påstår at det eneste der soner for synd, er blod (i ofringer), men det virker underligt for mig, for der er også ofringer af f.eks. vin og krydderier.. Og når de så vil overbevise mig om at Jesus var det endelige syndoffer, lammet, så må jeg henvise til at for det første, så kunne ofringer, på G-Ds befaling, kun foregå i Templet, for det andet at ofringer af lam, skulle være af hunkøn, for det tredje at offerdyrene ikke måtte have lidt eller være skadet på nogen måde (Jesus blev, som bekendt, pisket af romerne, se eventuelt Mel Gibsons fantastiske portræt af scenen i “Passion of the Christ”)..

Forleden blev en af mine venner stoppet af Hizb’u-Tahrir på Strøget.. De forsøgte at overbevise ham om at der ikke var andre religioner i verden, der havde regler for samfundsstrukturer, som om at det på en eller anden måde var et bevis for at Islam var den eneste ypperste sandhed.. Det var dog forkert, for i jødedommen er der om noget, regler for hvordan man regulerer samfundet.. Missionæren forsøgte også at overbevise min ven om at Torahen og Moshe (Moses), ikke var fra G-D.. Her er det interessant at se at missionæren ikke engang kender sin egen religion særlig godt, for både i følge jødedommen og Islam er Torah og Moshe fra G-D..

Anyway.. Mine tanker går på om det overhovedet kan betale sig at tage snakken med missionærerne? Naturligvis vil jeg da gerne rette eventuelle misforståelser de skulle have om jødedommen, men kan jeg regne med at de overhovedet vil lytte? Vil jeg lære noget nyt fra dem? Vil vi stå tilbage med en større forståelse for hinanden bagefter eller vil vi bare være endnu længere fra hinanden?

Mvh

From → religion, Samfund

Skriv en kommentar

Skriv et svar

