Skip to content

Hvornår er man racist?

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 5/2-09

 

Ja, det samme spørgsmål kan vel stilles i forhold til hvornår man er “nazist”/”fascist” og andre lidet tiltalende udsagn..

Noget jeg har lagt mærke til i den generelle debat, både herinde på bloggen og uden for i den “virkelige verden”, er at der er en tendens til at kaste mærkaten “racist” efter folk på et ret løst grundlag, uden reelt at tage hensyn til hvad folk egentlig har ytret..

Personligt oplever jeg det selv sjældent, men har da prøvet at få stemplet mærkaten “fascist” og “nazist” på mig, omend det har været fra, hvad jeg selv opfatter som, mindre seriøse personer..

Jeg tænker nok her mest i forhold til debatten om Islam og muslimer, og jeg vil da gerne vedstå at der er nogle blandt kritikkerne af muslimer, der vitterligt nok har en tendens til de unuancerede fordomme, omend jeg synes at “racisme” er et forkert mærkat, da de – trods alt – ikke skelner mellem arabiske, danske, pakistanske eller bosniske muslimer (eller noget helt femte).. Det har jeg svært ved at se som racistisk, hvor uvidende om muslimer disse folk må være..

Og hvorfor oplever man det ikke i omvendt fortegn? F.eks. hvis man oplever at en ikke-dansker udtaler sig nedsættende om Danmark, både som kultur og som folk, hvad er det så der gør at denne person ikke er racistisk i sine holdninger?
Eller, når/hvis man kritiserer kristendommen, hvad er forskellen på at man er racist når man kritiserer Islam, men ikke når man kritiserer kristendommen, på trods af at kristendommen reelt er stærkere manifesteret i f.eks. Afrika og blandt kristne arabere end blandt danskere?

Min fornemmelse af brugen af de nævnte begreber er, at de bliver temmeligt udvandede.. Jeg er enig i at “anti-semitisme”kortet også har det med at blive trukket ret hurtigt (og også for hurtigt), og det er ret trættende, også i mine øjne, for jeg synes personligt at anti-semitisme* bør tages seriøst og ikke bare være noget man bare beskylder folk for, når man ikke lige kan modargumentere dem.. Der er dog folk som viser en klar anti-semitisk tendens, selv når de forsøger at gemme den bag “anti-zionisme”**..

Så, hvad siger du? Hvornår er man racist/fascist/nazist/anti-semit?

*På trods af at semitiske folkeslag dækker mere end det jødiske folk, så er den almindelige opfattelse at det er desideret jødehad der er tale om, når man bruger det udtryk, hvilket også er tilfældet her..

**Jeg vil ikke her gå ind på forskelle/ligheder mellem det at være anti-semitisk og anti-zionistisk eller hvorfor jeg mener det er tåbeligt at bruge det sidste begreb.. Det vil jeg eventuelt gøre i en fremtidig kommentar..

Mvh

From → Samfund

Skriv en kommentar

Skriv et svar

