Skip to content

Maimonides..

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 14/5-09

 

Hej alle:o)..

Mnå.. For at træde lidt ud af dødvandet, tænkte jeg at jeg kunne dele lidt af det jeg skriver om i eksamensprojektet.. Hvis det skulle have interesse for nogen:o).. Om ikke andet, så kommer jeg da ud med nogle tanker som måske kan give mig lidt forskellige vinkler.. Jeg vil egentlig ikke skrive en egentlig redegørelse her, mere bare få det jeg ved ned på papiret, så er der nogle af jer derude, der af uransaglige årsager skulle finde hvad jeg skriver interessant, så må I ikke tage det her for pålydende, kun vejledende;o).. Hvis der er noget, så spørg endelig, jeg skal nok undersøge tingene nærmere..

Anyway.. Maimonides.. Eller RaMBaM som han også kaldes, eller som han primært kendes som blandt religiøse jøder, en sammentrækning af Rav Moshe ben Maimon (RMBM)..

Han bliver set som en af de største filosoffer inden for jødedommen, hvis ikke den største.. Hans filosofi er inspireret af Aristoteles, omend der var punkter hvor han var uenig med ham.. Udover det, så arbejdede han som læge, sideløbende med sin stilling som “Ra’is al-Yahood” (leder for jøderne i Egypten) og skrev omfattende værker om jødedommen.. Blandt dem kan nævnes hans kommentarer til Mishnah (skrevet på arabisk, interessant nok), Mishneh Torah (en sammenfatning af de 613 bud, skrevet på hebraisk), Guide for the Perplexed (et filosofisk værk, skrevet på arabisk), samt en omfattende samling af responsa.. Der er skrevet meget mere end det, men det må jeg komme nærmere ind på i et andet indlæg:o)..

Han blev født d. 30. marts 1135 og døde d. 13. december 1204.. Han blev tvunget til at flygte fra sit fødested i Cordoba og kom vidt omkring før han endte i Fustat (Egypten), bl.a. Fez og Eretz Yisrael.. Han levede en overgang under dække som muslim, hvilket skabte problemer for ham senere hen, men præcist hvad der skete, er der ikke helt styr på, da de forskellige kilder er uenige om forløbet..
Han endte som livslæge for Salahu-Din, men oprethold sin stilling som Ra’is al-Yahood og rabbiner, samt vejleder for jødiske menigheder i det meste af den muslimske verden..

Han beskrives som en oprigtig, gæstfri og ydmyg mand, der var velanset både blandt jøder og muslimer.. Endog også blandt de karaitiske jøder, som ellers lå i strid med rabbinske jøder, en strid RaMBaM fik lagt låg på, på trods af at han også havde en række polemikker mod karaiterne..

Han var imod at rabbinere skulle lade erhvervet være lønnet og pegede på at de lærde før hans tid, altid havde et hverv ved siden af rabbinervirksomheden.. Han mente at det var forkert at tjene penge på Torahen..

Hmm.. Der kommer nok mere hen af vejen..

Mvh

Ps. Jeg er altid lidt forvirret over hvordan man reelt bør lave en velkomsthilsen herinde.. Bør jeg være så’n lidt afslappet “Hej alle”, som jeg har for vane.. Bør jeg have et religiøst udtryk og sige “Shalom Aleychem”, eller bare så’n lidt afslappet religiøst “Shalom”.. Er det bedre bare at skrive “Fred” eller “Må G-D indstifte fred over dig og hele dit hus” – agtigt? Meget forvirrende..

From → Jødedom

Skriv en kommentar

Skriv et svar

