Skip to content

Moderne Jødiske Identiteter

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 1/6-09

 

Ja, solen står højt, temperaturen ditto, men takket være eksamen (og sygdom, træls) er jeg tvunget til at sidde inde..

Jeg skal skrive et essay i faget “Moderne Jødiske Identiteter”.. Det har jeg ikke et problem med, er et fantastisk fascinerende emne, som der er masser af diskussionsemner i.. Bare tag spørgsmålet “hvem er jøde?” og så kan vi diskutere fra nu af til i morgen tidlig:o)..

Dertil kan man jo så lægge: “hvornår er man jøde?”..

Nå, men det skal være lidt mere konkret end det.. Lige nu sidder jeg med to indgangsvinkler jeg synes er temmeligt interessant.. Udviklingen af den religiøse Zionisme og de forskellige udtryk eller mødet mellem den religiøse Zionisme og Haredim, hvad sker der i det møde?

Hvorfor lige de to emner?

1: Fordi jeg som religiøs jøde, synes det er møginteressant at se, hvad der sker i de forskellige religiøse kredse inden for jødedommen.. Religiøs jødedom er ikke bare en enformig størrelse der står stille i tid og rum, men noget levende der konstant ændres og formes af det pres og de situationer der ligger omkring den.. For bare 60 år siden ville folk kigge mærkeligt på dig, hvis du sagde at du var “dati leumi” (national religiøs) eller talte om en gruppe Haredim der ville kaldes “Hardal” (Haredim dati leumi).. “Yesha” (den gældende rabbinske myndighed for Vestbredden og Gaza: Yehuda, Shom’ron v’Aza) var noget fjernt.. Diskussioner om hvorvidt der var Halachisk pligt til at fordrive arabere var ikke-eksisterende (eller så godt som)..

2: Fordi det er noget der sker i Israel der har betydning for landets videre udformning.. Både internt og i forhold til resten af verden.. Er vi ved at se et Israel der bliver mere og mere religiøst, og hvis så, hvad betyder det for Israel? Hvilken religiøs gruppe er dominerende og vil det blive ved med at være denne gruppe? Og hvad vil det betyde for Israel?

3: Fordi det kan have en afgørende betydning i mødet mellem religiøs og ikke-religiøse i Israel.. Og ikke kun det, det kan have betydning for hele verdens syn på jødedommen som religion og religiøse jøder som gruppe..

Jeg er dog stadig i tvivl om hvilken af de to nævnte emner jeg skal tage, samt hvordan jeg skal forholde mig til dem.. Skal det være baseret på indsamling af emperi, altså data der skal/kan fortælle noget om den generelle attitude, statistikker, andet? Eller skal det være baseret på teoretisk stof, udgangspunkt i diverse teorier baseret på de forskellige grundlæggeres filosofier? Eller noget helt tredje?

Mnå, et eller andet skal det jo nok blive til:o)..

Tilbage til læsningen og skrivningen.. Håber I andre nyder solen;o)

Mvh

From → Jødedom

Skriv en kommentar

Skriv et svar

