Skip to content

– Og hjem igen!

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 16/7-09

 

Ok, så jeg var endelig ankommet til Tzfad, hvor jeg kun kunne nå at være ca. halvanden time (hvilket endte med at blive mere end det)..

Jeg gik rundt og småsnakkede med Yoel om alt mellem himmel og jord, mens han viste mig lidt rundt i den gamle bydel, samt tog mig ned til gravstederne, hvor mange af de store skikkelser inden for jødedommen hviler.. Der er endda et gravsted tilegnet Hosia, profeten som en af bøgerne i GT/TaNaCh er tilegnet.. Der er dog diskussioner om det vitterligt er ham eller en af de andre profeter.. Eller om det overhovedet er nogen af dem..

Anyway, klokken nærmer sig afgang og vi bevæger os tilbage til stationen.. Vi er der lidt over otte, så der er ca. en ti minutter til bussen kører..

Så vi sætter os og venter.. Klokken kvart over, hvor bussen skulle være der, er der stadig ikke kommet nogen bus.. Det tænker vi ikke så meget over, tider skal man ikke altid gå op i i Israel.. Klokken halv er der stadig ikke kommet nogen bus, så vi undrer os over om der mon er sket noget.. Kvart i er der stadig ikke nogen bus.. Klokken ni beslutter vi os til, at den sikkert slet ikke kommer, så vi prøver at finde ud af, hvad der så er af muligheder.. Jeg skulle tilbage til Tel Aviv, da jeg havde en aftale om morgenen..

Den sidste bus til Bney Brak (en forstad til Tel Aviv) er gået, så vi beslutter os til at jeg skal tage bussen til Jerusalem og en Sherut (en art taxa) derfra til Tel Aviv.. Lidt af en omvej, men da der ikke er meget trafik på det tidspunkt, så skulle det nok kunne gøres inden for en 4½ time i det hele..

Anyway, jeg beslutter mig til at jeg vil have lidt at spise inden vi tager afsted, så vi vandrer op til et sted hvor jeg kan få en shawarma (hvad ellers:o).. På vejen kommer vi forbi en brand i et skralde”rum”.. Enten har nogen tænkt at de skulle til at brænde affald af eller også har der været nogle fjolser der har smidt et tændt skod ind i skralderummet.. Uanset hvad, så så det ud som om at det godt kunne udvikle sig.. Da der stod en masse mennesker og så på, og jeg skulle nå en bus, besluttede vi os til at fortsætte..

På tilbagevejen var brandvæsenet ankommet og branden under kontrol.. Jeg fik den sjove ide, at vi skulle tage et billede af det og af folk omkring, samt et billede af Yoel der ser ud som om han skal til at overfalde mig, og fyre en joke af om ENDNU en voldelig demonstration af Haredim.. Det skulle få en interessant kommentar senere på aftenen:o)..

Godt, så bussen kommer, jeg siger farvel til Yoel og begynder turen til Jerusalem..

Nuvel, Tzfad ligger ret højt oppe, så vi skulle ned af bjergene.. Nu kunne jeg godt beskrive chaufførens kørestil, men lad mig sige det på denne måde: Turen fra foden af bjergene op til Tzfad tog 40 minutter.. Turen ned tog knap 20 minutter.. Og der er ingen busture i Dk der kan sammenlignes på nogen måde..

Super, efter en 3 timers bustur, med et kort stop på vejen (turen tager normalt fire timer, men kan man give den gas i bjergene, så går det lidt hurtigere, skidt pyt med faren for at skride ud med bussen i de skarpe sving:o)..

Jeg ved ikke hvor bussen egentlig skulle have stoppet i Jerusalem, men den stoppede i Mea Shearim, det religiøse kvarter i Jerusalem, hvor de “ultra-ortodokse” (Haredim kalder vi dem) bor.. Midt i en demonstration der havde varet det meste af dagen og stadig var igang ved to-tiden om natten.. Og lad os sige det på denne måde: det danskere kalder politivold er en kærlig henstilling hernede.. De autonome og andre aktivister ville ikke beklage sig over politiet i Dk efter en demonstration hernede..

Desværre fik jeg ikke så mange eller så gode billeder af den demonstration, da bussen vendte om og kørte til den vestlige busstation i stedet, så billederne af den påståede demonstration tidligere på aftenen, kan bruges i stedet;o)..

Godt, på busstationen var der selvfølgelig ikke flere busser der kørte den aften (jo, der var, men det mente “arbejderen” der ikke at der ville, så derfor skulle jeg altså ikke regne med det), så jeg tænkte at jeg ville vade ind til haKotel (grædemuren) og tilbringe lidt tid der.. Efter at have gået i et kvarter, kørte bussen til Tel Aviv forbi mig og jeg sendte en kærlig tanke til arbejderen der forsikrede mig om at der ikke kørte flere busser..

Men, det gode ved det var, at så kørte der også sherutim.. Og ganske rigtigt, to minutter efter sad jeg i en sherut og kunne se frem til at komme tilbage til Tel Aviv.. ENDELIG!

Eller.. Jeg kom rigtigt nok tilbage til Tel Aviv, men det kvarter du ender i, er ikke ligefrem befolket af de mest moralske mennesker i verden, så jeg ville bare gerne have en taxa.. Hvilket jeg dog ikke ville alligevel, da de tog kraftige overpriser.. Ok, overpriser i israelske øjne, en tur der koster 200 kroner i Danmark, vil kun koster 60-70 kroner her.. Hvis du bliver snydt, vel at mærke.. Men nu er jeg jo ikke bare en dum turist, så nej..

Det var nu heller ikke fordi jeg var bange for at blive overfaldet, det sker sjældent.. Mere sjældent end i Danmark interessant nok, men alligevel.. Det er noget med luften der..

Så jeg valgte at bevæge mig hen til en taxaplads der ligger ca. et kvarters gang derfra og se om jeg ikke kunne få en bedre pris der.. Den tur bød på en konversation på vietnamesisk (eller, en vietnameser der fulgte mig lidt på vej, mens han sagde en masse ting jeg ikke fattede meget af.. Indrømmet, han kunne også have været filipiner eller noget andet, jeg har ikke helt styr på sprogene i den del af verden), samt en afvisning af en køn og meget insisterende ung dame, som mente at skæbnen ville at jeg skulle komme forbi hvor hun sad og ventede på at skæbnen tilfældigvis ville føre en trængende mand forbi, lige netop på det øjeblik.. Lad mig lige forklare: Jeg er religiøs.. Her i Israel kan man se at folk er religiøse, så hun burde ikke have været i tvivl.. Anyway, bare fordi at jeg er religiøs betyder det jo ikke nødvendigvis at min moral ville være høj, men alligevel.. Hun købte den i hvert fald ikke, men måtte dog til sidst acceptere at jeg ikke var interesseret..

For i øvrigt et trist syn at overvære, når man går igennem det kvarter.. Israel er ikke perfekt og dette er absolut et af de steder hvor man får det bekræftet..

Anyway, jeg endte med at finde en taxa og komme hjem.. Til sidst:o).. Efter en laaaaang tur forbi Tzfad.. Men sikke et eventyr:o)..

Fra nu af tager jeg kun direkte busser:o)

Mvh

From → Israel

Skriv en kommentar

Skriv et svar

