Skip to content

Pro kontra anti

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 11/8-09

 

Jeg har en tese..

Når man taler om en konflikt eller sag der kræver stillingstagen, så er der fire kasser man kan dele folk op i (groft sagt).. Pro-den ene, pro-den anden, anti-den ene og anti-den anden.. Man behøver ikke nødvendigvis kun at være fanget i en af boksene, f.eks kan man godt være både i “pro-den ene” og “anti-den anden”, men det vil være sjældent at man er “pro-den ene” og “pro-den anden”, men det kan dog lade sig gøre..

Typisk vil man kunne se hvor folk hører til, ved at se hvordan de omtaler og forholder sig til de to parter.. F.eks. vil en person der er “pro-den ene”, primært beskæftige sig med at omtale “den ene” i positive forhold og/eller søge at holde en apologetisk indgangsvinkelt til “den ene”, hvorimod en person der er “anti-den ene”, vil forsøge at fremhæve overtrædelser og fejl ved “den ene”..

Typisk vil “pro-den ene” og “anti-den ene” have mange sammenstød, men reelt aldrig rigtig nå hinanden, da deres præmisser for diskussionerne, er diametrale modsætninger.. Det samme gør sig naturligvis gældene for en “anti-den anden” og “pro-den anden”..

Det er min formodning, at “anti-den ene” og “anti-den anden” sædvanligvis heller ikke vil nå særlig langt, ud over måske bare at få bekræftet at begge grupper er utroligt onde..

Det er min overbevisning, til gengæld, at mødes “pro-den ene” og “pro-den anden”, så er der stor chance for at få en oprigtig dialog, da begge personer ikke beskæftiger sig med de dårlige sider ved den anden, men fremhæver de gode ved sig selv og dermed kan finde ligheder i en positiv kontekst..

Jeg vil forsøge at illustrere min tese ved brug af Israel-Palæstinakonflikten..

Det er min formodning, at de fleste folk her i Danmark er enten pro-Israel, anti-Israel eller anti-Palæstina, mens jeg ikke tror at der er mange pro-Palæstina.. Det bygger jeg på folks udsagn om de to grupper i diverse debatter jeg har taget del i eller overværet..

Sædvanligvis vil en given diskussion starte med et angreb på enten Israel eller palæstinenserne.. Derfra kommer folk så ind og forsvarer den angrebne part og/eller angriber den anden part.. Debatten udvikler sig så derfra, indtil folk enten bliver trætte af at skændes og være uenige, eller administrator vælger at nu er nok nok og stopper diskussionen..

Som sagt mener jeg ikke at der er mange pro-Palæstinafolk, i hvert fald ikke her i Danmark.. Det er sjældent at jeg oplever folk der fremhæver positive ting fra palæstinensernes side.. Jeg ved ikke om det er fordi folk ikke mener at det er særlig vigtigt at fremhæve eller om der bare ikke er positive ting at fremhæve, men det ærgrer mig faktisk lidt.. Derimod virker det som om at forkæmperne for palæstinensernes rettigheder, har mere fokus på at fremhæve dårlige sider ved Israel i stedet..

For Israelgruppens vedkommende, synes jeg at det er ligeligt fordelt.. Man fremhæver både positive historier der understøtter Israel, samtidigt med at man fremhæver negative aspekter ved palæstinenserne..

Det er, kort og godt, min tese:o).. Jeg håber at folk vil “angribe” den;o)..

Hvad angår mig selv i dette forhold, så er det klart at jeg også tilhører en eller flere af disse “bokse”.. Jeg vil dog lade det være op til andre at afgøre med dem selv, hvor de mener at jeg hører til..

Mvh

From → Israel, Palæstina

Skriv en kommentar

Skriv et svar

