Skip to content

Wienerbrød og integration..

3. november 2009

Oprindeligt postet på TV2-blog 11/10-09

 

Her dagen efter at vores vidunderlige landshold satte svenskerne på plads (utroligt som man kan brokke sig over dem nogle dag og elske dem så højt andre dage:o), valgte jeg at stå tidligt op, spise morgenmad og gøre klar til en dag med studier.. Vejret er alligevel ikke til udendørsaktiviteter og jeg har en tre-fire opgaver jeg skal have skrevet, så jeg tænkte at dagen var den rette til det..

Anyway, jeg besluttede mig til, at der skulle være lidt morgenbrød ved morgenbordet og efter de faste morgenritualer gik jeg ned for at købe lidt morgenbrød..

Min lokale bager, som ligger dejligt placeret lige rundt om hjørnet, er ejet og drevet af et pakistansk ægtepar.. Ikke noget jeg har tænkt videre over, men lige i dag gik det egentlig op for mig.. Om det er fordi jeg følte mig endnu mere dansk end jeg plejer, oven på den fantastiske aften i går, skal jeg ikke kunne sige.. Men i hvert fald slog det mig pludseligt i øjnene, at fru bager stod i forretningen sammen med en muslimsk medhjælp..
Pludseligt tænkte jeg over det, et eller andet sted, lidt komiske ved hele diskussionen om integration (eller assimilation for dem der vil det), når man kan opleve at noget af det mest danske, bliver lavet og solgt af to pakistanere og deres muslimske medhjælpere..

Gad vide om ikke dette er et tegn på integration? En ting er, når folk fra andre kulturer kommer til landet og bringer lidt af deres eget med, som så bliver en succes, som f.eks. shawarma og falafel, dim sum, enchilladas og så videre.. Men når de kommer til landet og slår sig op på “danske” produkter og erhverv, er man så ikke ved at være integreret?

Uanset hvad, så kunne jeg ikke lade være med at smile ved mig selv og være taknemmelig for, at jeg lægger mærke til den slags og ikke kun alt det dårlige der kommer fra “den kant”:o)..

Hav en fantastisk søndag alle sammen..

From → Samfund

Skriv en kommentar

Skriv et svar

