Skip to content

Lidt blandet fra den musikalske side..

4. november 2009

Og nej, det er ikke mig der står for musikken, jeg præsenterer den kun:o)

Har siddet her og knoklet med opgaveskrivning og prøveeksamen, mens jeg har siddet og lyttet til lidt – i mine ører – god musik:o).. Og tænkte, for søren da, hvorfor holder jeg det for mig selv? Indrømmet, jeg elsker hiphop, men det der kommer fra USA i dag? Nej tak, det handler kun om penge, penge og objektivisering af kvindekønnet..

Nu er jeg jo glad for Israel, så naturligvis lytter jeg til israelsk musik:o).. Og på hiphop-scenen må jeg sige, at Israel styrer for tiden.. Uanset om vi taler venstreorienterede, hardcore zionister, chassidim (religiøse) eller et sted i midten, udfolder man sig i stor stil, med fantastiske evner.. Og det er en påstand jeg her vil underbygge;o)..

Jeg har i et tidligere indlæg præsenteret jer for HaDag Nachash, så dem lader jeg ligge, men lad mig i stedet starte med Sagol 59:

Sagol 59Khen Rotem, som han hedder i virkeligheden, bor i Jerusalem og har til i dag udgivet seks cd’er samt arbejdet med nogle kendte navne inden for hiphop-scenen, som f.eks. Mattisyahu og Killah Priest (fra Wu-Tang), samt – naturligvis – både israelske og palæstinensiske kunstnere..

Hans holdninger og udsagn ligger til venstre for midten i Israel, men er respekteret på begge sider, sine holdninger uagtet, grundet hans evner..

Han bruger en del tid sammen med Rebel Sun, som jeg vil komme ind på efterfølgende..

Som sagt har han udgivet seks cd’er indtil videre, startende med The Blue Period i 2000, Where Did We Go Wrong i 2002, Reason To Die 2003, The Hiphop Einstein 2006 og endeligt Make Room fra 2008..

Her er et af hans numre, som jeg er helt vild med.. Andre kan findes på Youtube..

Sagol og Rebel Sun

Sagol 59 og Rebel Sun

Jeg nævnte Rebel Sun:

Joel Covington er oprindeligt fra Baltimore, men konverterede til Jødedommen, er siden flyttet til Israel, hvor han havde en hård kamp for at opnå statsborgerskab..

Han har tidligere været en del af Corner Prophets med Sagol 59, men er nu med i gruppen Coolooloosh..

Her er en video fra et radioprogram, hvor Sagol og Rebel Sun freestyler:

Matisyahu

Matisyahu

Man kan ikke nævne jødisk hiphop, uden at nævne Matisyahu.. Han er godt nok ikke fra Israel, men stadig, han skal nævnes:o)..

Matthew Paul Miller har ikke altid været religiøs, men i 2001 tog han beslutningen om at tage sin religion seriøs og blev Ba’al T’shuvah (en der lader sig omvende) og var i en længere periode en del af Chabad-bevægelsen.. Jeg tror ikke der er meget jeg kan fortælle om Matisyahu, som folk ikke allerede er klar over.. Han spillede på Roskilde i 2006 og har Bob Marley og Shlomo Carlebach blandt sine inspiratorer, noget som fremgår tydeligt af et af hans nyere numre, One Day:

y-love

Y-Love

Jeg vil slutte af med Y-love, endnu en konvertit.. Yitzchaq Jordan konverterede i en ung alder og er i dag en streng ortodoks jøde, hvilket også fremgår af hans tekster og musikvideoer..

Y-loves navn har en dobbelt mening; Why Love og Yitzchaq Love.. Hans lyrik er en blanding af engelsk, yiddish, hebraisk og arabisk, men primært engelsk..

Her en video med Y-Love og Describe (ditto ortodoks jøde), Y-love er nummer to:

From → Israel, Jødedom, Musik

Skriv en kommentar

Skriv et svar

