Skip to content

Stress over pensum..

10. november 2009

 

Ja, så nærmer tiden for opgaveskrivning og eksamener sig, og dermed også den medfølgende stress..

 

Jeg har to fag som jeg skal have samlet pensum til i år, Moderne Jødisk Historie & Videnskabsteori samt Jødedom, Kristendom, Islam – komparativt studie..

 

Det første studie er nogenlunde på plads.. Emnet bliver, som tidligere fortalt, Anti-Semitisme kontra Anti-Zionisme, som kommer til at bygge på teorier af bl.a. Morten Thing, Gavin I. Langmuir og Robert S. Wistrich, tre personer der er eksperter i henholdsvis Anti-Semitisme og Zionisme/Anti-Zionisme.. Det er selvfølgelig ikke de eneste, men dem der kommer til at bære hovedvægten – i hvert fald som det ser ud nu..

Den opgave glæder jeg mig faktisk til at komme igang med.. Jeg har beskæftiget mig med og læst en del om emnet den seneste tid, så jeg føler mig klar til at “udfolde” min viden og indsigt:oP..

 

Den anden opgave bliver dog lidt mere problematisk, har jeg en fornemmelse af.. Oprindeligt var emnet Ishma’el i jødisk og islamisk diskurs, men jeg er faldet for lov i begge religioner, så det bliver i stedet en komparativ sammenligning af henholdsvis Halachah (jødisk lov) og Shari’á (islamisk lov).. Muligvis skal jeg snævre det ind og fokusere på et specielt emne, det kunne f.eks. være ikke-jødens eller ikke-muslimens status og forhold i et jødisk eller muslimsk samfund..

Hvad angår pensum til det, så har jeg syv tykke bøger liggende ved siden af mig, som forhåbentligt kan dække det meste, men jeg skal have kigget efter nogle artikler om emnet..

 

Hvis der er nogle af jer derude, som har nogle forslag, så sig endelig til:o)

 

Mvh

From → studie

2 kommentarer
  1. everydayheros permalink

    Det lyder som om du har rimelig godt styr på opgave-/eksamensforberedelserne.

    Jeg er selv en stor fan af lister, så mit forslag er at lave en “projektliste” med dine opgaver og eksamener og på et par linier under hvert projekt beskrive målet (slutproduktet) og de 2-3 største delopgaver.

    Måske gør du det allerede, men ellers lav en “semesterafslutnings-actionliste”, hvor du løbende kan tilføje de opgaver du kommer i tanke om, og hakke alt det af du får lavet.

    Held og lykke og tak for din kommentar på http://everydayheros.wordpress.com/

  2. Hej:o)

    Jeg har forholdsvis godt styr på dem:o).. Jeg fik afsluttet pensumlisten i komparativ religion i går og skal vidst kun forsyne den anden opgave med en litteraturliste, så stresset forsvandt ret hurtigt:o)..

    Og jeg takker for forslaget, må tilstå at jeg aldrig havde tænkt på det.. Egentlig lidt fjollet, når jeg har arbejdet som leder i mange år og netop benyttet mig af To-Dolister i stor stil..

    Og velbekomme:o).. Kommer sikkert flere kommentarer;o)..

    Mvh

Skriv et svar

