Skip to content

Hvad er der med DF?

12. november 2009

 

DF elsker svinekød.. Fair nok, det smager da også godt, men det er jo ikke alle der vil spise det.. Jeg er blandt dem der har valgt ikke at spise svinekød (om jeg spiste det engang)..

Man skulle umiddelbart tro, at det ville være godt for DF, jo færre der vil spise svinekød, jo mere til dem.. Det er er jo ligesom hvis man spiser en kødret med en vegetar, fedt, han får grøntsagerne, jeg snupper køddet..

Men nej, DF elsker svinekød og det må alle andre altså dermed også lære at gøre.. I dag har DF valgt at udtale, at der skal være svinekød på menuerne i alle kommuner.. Jaok, det er “naturligvis” kun i de madordninger kommunerne måtte have rundt om, for det skal jo hedde sig at man tilbyder en alsidig menu til forbrugerne..

 

Jamen, det lyder da godt ikke? Det med det alsidige.. Joo, bortset fra at det ikke er valgfrit, men tvunget.. Jaok, de fleste danskere har det jo fint med svinekød og fred være med det, som DF påpeger, så har man jo i Danmark en lang tradition for at spise svinekød.. Men ikke alle danskere har dog denne tradition.. Jøder og muslimer, f.eks., har ikke tradition for at spise svinekød, uanset hvor lang tid de har været her.. Jaok, muslimerne kun i årtier, men jøderne dog i århundreder.. Skidt, det kan DF ikke tage hensyn, det er jo bare muslimers og jøders problem..

 

Det er fantastisk.. Én ting er, at de mener at der skal være mulighed for at vælge svinekød for de, der nu gerne vil spise det.. Det kan jeg ikke hidse mig op over, tværtimod, det ville jeg have været helt enig i.. Men at tvinge folk, som ikke vil spise svinekød, til at skulle spise det? Det er for langt ude.. Det er ikke et spørgsmål om at “forsvare” danskhed eller underlægge sig muslimer (eller at lade sig “dhimmisere”, som nogle dumt udtrykker det), det er et spørgsmål at undertrykke minoriteter til fordel for.. Nej, faktisk ikke til nogens fordel.. Ikke majoritetens fordel, ikke til nogens fordel, kun et stupidt ønske om at fornærme en gruppe mennesker (og så bare ærgeligt at man også rammer andre grupper, men mon ikke de “forstår”)..

 

Godt stunt, DF.. Desværre er der jo nok nogle der køber den (og svinekødet)..

From → Politik, Samfund

13 kommentarer
  1. Bernard permalink

    For det første er der ikke tale om at “tvinge folk” eller at “undertrykke minoriteter”.

    Ingen bliver tvunget til at vælge den 1/5 del af menuen, som indeholder svinekød. De, som ikke ønsker svinekød, kan vælge blandt de andre 4/5 (80%)af tilbudene på menuen.

    For det andet er dette ikke et problem for jøder osv. da maden alligevel ikke er kosher – svinekød eller ej.

    For det tredje er dette et forsøg på et opgør med det knæfald som skete bl.a. i Kbh.s kommune, hvor skoleelever, som ønskede at benytte sig af madordningen, var tvunget (ja, tvunget), til at spise halal-mad.

    Man fratog simpelthen danske børn den mulighed at spise frikadeller, flæskesteg osv. fordi det ikke er halal.

  2. Hej Bernard..

    At indføre svinekød som en del af en menu (eventuelt som et valg, hvilket ikke ville være et problem) er ikke at tvinge folk eller at undertrykke minoriteter, nej.. Men motivet for det er – tillad mig at sige det – ret tydeligt.. Vi taler ikke engang om en vurdering om hvorvidt nogle mister eller får ved dette, men en desideret liggyldighed over for de minoriteter, der fravælger svinekød..

    Nu er det, så vidt jeg har forstået artiklen, ikke tale om at man så bare får det mindre, men at man modtager en hel portion, inklusive svinekød..

    Det er et problem for de jøder, der ikke lever en striks fortolkning af kashrut (regler for mad, for de der ikke er klar over det), men som stadig ikke vil spise svinekød..

    Der er en del jøder her i DK, som ikke lever efter de mere strikse fortolkninger af kashrut..

    Udover det, så får de fleste, af de jøder der modtager en madordning, kosher mad, så vidt jeg ved.. Men jeg har svært ved at se, at det skulle gøre det ok, at gøre svinekød til en del af menuen.. Uanset hvad, som jøde vil man ikke kunne spise grøntsagerne, hvis der ligger en dejlig svinekottelet oven på.. Det kan man heller ikke som muslim, så vidt jeg er informeret.. Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det er for sikher og andre der ikke spiser svinekød..

    En fejl ophæves ikke ved at lave endnu en fejl.. Jeg ved ikke om du er af den overbevisning, at jeg er tilhænger af at folk skal spise halal, hvis de ikke har lyst til det, men jeg kan da oplyse, at det er jeg ikke..

    Folk der vil tvinge andre til at spise halal, er ude på et skråplan.. Det samme er folk der vil tvinge andre til at spise svinekød..

    Som jeg skrev, jeg har ikke et problem med at folk har muligheden for at vælge svinekød til, men jeg mener ikke at man kan fratage folk muligheden for at vælge svinekød fra..

    Mvh

  3. Bernard permalink

    Jeg tror slet ikke du har et probolem med det her – jeg tror faktisk du har misforstået det🙂

    Det er ikke 20% af måltidet, som bliver svinekød. Det er 20% af menuen.

    Så ingen problemer med at vælge det fra – vælg et af de andre måltider.

    Iøvirogt kan man ikke lovgive udfra specielle hensyns til religiøse jøder, som så ikke er så religøse alligevel, men dog halvt religøse aligevel… Så kan man blive ved..

    Man bliver ikke tvunget til at købe et måltid, som indeholder svinekød…🙂

  4. Jeg skal ikke afvise at jeg har misforstået det – eller at det ikke er blevet gengivet korrekt i medierne (hvilket jo heller ikke ville være overraskende)..

    Man kan vel heller ikke lovgive ud fra folks nationalfølelser, som måske ikke ville være så nationale alligevel;o).. Jeg tror ikke at den del af jøderne vi taler om, er så religiøse igen i det hele taget, men mere særdeles traditionelle.. Jeg ville naturligvis foretrække at de var meget religiøse, men..

    Mvh

  5. Bernard permalink

    De lovgider ikke udfra nationalfølelse.

    De lovgiver på den måde for at undgå en situation, som den hvor alt maden skulle være halal, og man derved afskar samtlige eleverne fra tilbudet om svinekød.

    På denne måde kan menuen bå indeholde svin, kosher, halal osv. Det var ikke tilfældet før, hvor man nogle steder valgte at sige; “kun halal”.

    Se her:🙂

    “DF kræver svin til børn og ældre
    København, torsdag /ritzau/

    Alle kommuner skal indføre en kostpolitik, der sikrer flæskesteg og frikadeller på menuen i daginstitutioner og ældreboliger, mener Dansk Folkeparti.

    Der skal være svinekød på menuen i alle kommuner.”

  6. Når man læser en kommentar som denne:

    “Specielt sundt eller specielt usundt? Jeg er ikke kostekspert, men i Danmark har vi en tradition igennem mange, mange generationer, at her i landet kan vi godt spise flæskesteg og frikadeller,” siger Hans-Kristian Skibby.

    Så er der et eller andet der fortæller mig, at dette er værdipolitik, mere end noget andet.. Ikke at værdipolitik i sig selv er forkert, men Skibby argumenterer her for en “dansk tradition” for at spise svinekød, hvilket vel er at spille på en følelse for det “danske”.. Det er ikke om det er sundt eller usundt, men det “danske” der driver argumentet..

    Angående dit citat, så er der ikke noget der gengiver, at der skulle være valgmuligheder i menuen, kun at der skal være svinekød på menuen..

    Mvh

  7. Bernard permalink

    Han skriver ikke om “dansk tradition”. Han skriver at “her i landet kan vi godt spise svinekød”. Det kunne man bare ikke under den omtsalte halal-ordning. Det kan, dem der har lyst – og det behøver du ikke have -, nu.

    Når der står at der skal være svinekød på menuen, så betyder det naturligvis ikke at der ikke skal være andet.. Come on!

    Hvis der skal være cheese burger på menuen på McDonalds, så tror du vel ikke at der så ikke må sælges pommes frites lænegere, og alle nu skal tvinges til at spise cheese burgers!

  8. Ok, jeg citerer ham lige igen:

    “Specielt sundt eller specielt usundt? Jeg er ikke kostekspert, men i Danmark har vi en tradition igennem mange, mange generationer, at her i landet kan vi godt spise flæskesteg og frikadeller,”

    Læg mærke til “i Danmark” og “har vi en tradition”, efterfulgt af “igennem mange, mange generationer”, som så slutter af med “at her i landet kan vi godt spise flæskesteg og frikadeller”..

    Han taler da, om noget, om dansk tradition for at spise svinekød..

    Come selv on.. En menu består ikke nødvendigvis af et kort som man finder det på en restuarant (eller pseudo-restaurant som Mcd), hvor man vælger mellem fem eller flere forskellige retter efter smag, men en oversigt over hvilke bestanddele en ret eller en serie af retter, der udbydes over en periode, består af.. Læs eventuelt definition af ordet her: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=menu..

    Mvh

  9. Bernard permalink

    Jeg ved godt hvordan menuerne ser ud. Har set på masser af dem i folkeskolen som var underlagt halal. Så jo, der er et udvalg af måltider på en menu, hvoraf de 20% nu vil indehodle svinekød, præcis lige som der er et udvalg af mad på McDonals menuen, hvor af chesse burger skal være der – selvom du stadig kan nøjes med at vælge pommes frites. Nøjaftig det samme.

    Det er helt fair at du i begydnensen total misforstår forslaget, beskylder DF for at tvinge folk til at spise svinekød og at stakkels jøder og muslimer nu er stakkels ofre.

    Men nu tror jeg godt du kan se at du gik galt i byen, så hvorfor ikke bare indrømme at din tilsvining af DF var uheldig og misforsået?

    Nu fortsætter du desperat for at finde en måde at lægge dem uhæderlige intentioner til hensigt.

    Jeg tror jeg giver op.

    Hvis du gerne vil tro at folk nu skal tvinges til at spise svinekød og at de ikke kan vælge svinekødsfri retter, samt ignorere at forslaget om at 20% af retterne skal indeholde svinekød er et forsøg på at undgå den tvungne halal, som før har været tilfældet, så vær så god.

    Jeg troede ellers du villre være “helt enig” efter jeg havde opklaret din lille misforståelse, jævnfør dit eget udsagn:

    “Det er fantastisk.. Én ting er, at de mener at der skal være mulighed for at vælge svinekød for de, der nu gerne vil spise det.. Det kan jeg ikke hidse mig op over, tværtimod, det ville jeg have været helt enig i.. Men at tvinge folk, som ikke vil spise svinekød, til at skulle spise det? Det er for langt ude..”

  10. Jeg ved ikke hvad det er du opgiver, men det er da ikke at tillægge mig udsagn jeg ikke har skrevet..

    Jeg ved godt hvordan menuerne ser ud. Har set på masser af dem i folkeskolen som var underlagt halal. Så jo, der er et udvalg af måltider på en menu, hvoraf de 20% nu vil indehodle svinekød, præcis lige som der er et udvalg af mad på McDonals menuen, hvor af chesse burger skal være der – selvom du stadig kan nøjes med at vælge pommes frites. Nøjaftig det samme.

    Jeg talte om definitionen og forståelsen af ordet “menu”.. Jeg har ikke set DF’s forslag til hvordan menuerne skal se ud, om man kan undgå at svinekød i sit måltid de dage, hvor svinekødsretterne står på menuen.. Jeg forholdte mig til at den udtalelse du citerede, ikke gav nogen klar definition af hvordan det forholdte sig..

    Det er helt fair at du i begydnensen total misforstår forslaget, beskylder DF for at tvinge folk til at spise svinekød og at stakkels jøder og muslimer nu er stakkels ofre.

    Hvor har jeg fremstillet “stakkels jøder og muslimer” som “stakkels ofre”? Du behøver ikke at tillægge mig holdninger, som jeg ikke har givet udtryk for..

    Men nu tror jeg godt du kan se at du gik galt i byen, så hvorfor ikke bare indrømme at din tilsvining af DF var uheldig og misforsået?

    Du behøver ikke at gisne om hvad jeg kan se og ikke se, men forholde dig til hvad jeg skriver.. Og hvor har jeg svinet DF til? Jeg har udtalt mig om et forslag fra deres side..

    Og så er det jo spørgsmålet om jeg “totalt misforstår forslaget”, det er det vi endnu ikke ved.. Jeg forholder mig til to ting: At man får en mulighed for at vælge en ret bestående af bl.a. svinekød (eller vælge noget andet) eller at man ikke får muligheden, hvor man altså modtager en ret bestående af bl.a. svinekød..

    Nu fortsætter du desperat for at finde en måde at lægge dem uhæderlige intentioner til hensigt.

    Jeg er da glad for at du kan fortælle mig mine motiver.. Jeg skal afstå fra at gøre mig tanker om dine motiver..

    Hvis du gerne vil tro at folk nu skal tvinges til at spise svinekød og at de ikke kan vælge svinekødsfri retter, samt ignorere at forslaget om at 20% af retterne skal indeholde svinekød er et forsøg på at undgå den tvungne halal, som før har været tilfældet, så vær så god.

    Jeg forholder mig til de udsagn der, indtil nu, er kommet.. Jeg har endnu ikke set et forslag til hvordan en eventuel menu kunne se ud eller hvordan muligheden for at vælge svinekød fra eller til, kun din teori om hvordan det vil forholde sig..

    Jeg troede ellers du villre være “helt enig” efter jeg havde opklaret din lille misforståelse, jævnfør dit eget udsagn:

    Du har jo ikke opklaret nogen misforståelse, jeg forholder mig – stadig – til de udsagn der er.. Intet sted har du påvist, at der vil være mulighed for at vælge svinekød til (eller fra), kun fremstillet din formodning om at det vil være sådan..

    Kunne det eventuelt være dig, der har misforstået noget? Jeg skal ikke afvise at jeg har misforstået tanken med forslaget og forholder mig også til dette.. Jeg vil ikke afvise at tanken bag er som du gengiver det, at man skal have muligheden for at vælge svinekød til, men der er ikke noget der entydigt gengiver det..

    Udover det, så var de to ting jeg forholdte mig til, i mit foregående svar til dig, spørgsmålet om forslaget var motiveret af hensynet til en nationalfølelse (dansk tradition at spise svinekød) kontra at man ikke skulle tage hensyn til folks religiøse fornemmelser, samt dit citat og definitionen af ordet “menu”..

    Mvh

  11. Jeg har lige rettet i mit indlæg, da blev stillet op i noget rod, ved ikke hvad der gik galt for teknikken..

  12. Politiken.dk omtaler også sammme emne vedr svinekød, men man behøver jo ikke spisealmindeligt svinekød , der er jo også andre spændende former for kødretter

  13. Hej Lavanda:o)

    Jeg tror ikke at det gør den store forskel i denne debat:o).. Om det er vildsvinesteg eller almindeligt svinekød:o)

    Mvh

Skriv et svar

