Skip to content

Debatten og Danmark

13. november 2009

 

En af de ting, som virkelig irreterer mig når man diskuterer politik og lignende emner i Danmark, er ikke så meget uenighederne.. De er kun rare, det er jo netop dem, der er grundlaget for debat:o)..

Nej, tonen og trangen til at putte folk i bokse, det irreterer mig.. Man kan snart ikke diskutere noget mere, uden at risikere at blive stemplet som det ene eller det andet.. Stemmer du på DF, er du per automatik racist, stemmer du på SF eller Enhedslisten, er du “rød” og landsfjende.. Stem Radikalt og så er du pladderhumanist.. Og så videre..

 

Jeg har haft mange diskussioner med folk på begge fløje, hvor “begreber” som de ovenstående, samt “dhimmi”, “halalhippie”, “nazist”, “zionist” (her ikke i ordets sande betydning, men i en afledt negativ betydning) mm. bliver slynget gennem luften..

 

F.eks. debatten om moskéerne.. Fair nok, der er folk der er imod at de skal bygges (her tænker jeg på de to på Amager og i Nord Vest), men det gør dem ikke automatisk til racister eller det der er værre.. Det kan skyldes betænkeligheder og en frygt for hvad det vil medføre og at stemple dem, ændrer ikke deres betænkeligheder, tværtimod, så vil det kun bekræfte dem i deres betænkeligheder..

Og folk der støtter muslimers ret til at bygge moskéer her til lands, er ikke per automatik medløbere, landsforrædere, “dhimmificerede” og hvad man nu ellers kan finde på.. De fleste der støtter op om dette, gør det ud fra den overbevisning at vi har religionsfrihed her til lands, samt at man ikke bør forskelsbehandle grupper, så længe de befinder sig inden for lovens rammer..

 

Generelt virker det som om folk ikke er synderligt interesserede i debatten og blive mødt med holdninger der ikke stemmer overens med deres egne, og derfor tyr til at sætte folk i bås, så man slipper for at skulle forholde sig til hvad “modparten” siger.. Det er jo ikke særlig svært, bare sørg for at sætte det rigtige stempel på din “modstander”, så er alt hvad manden (eller kvinden) siger jo bare et symptom der understreger at du har ret og han tager fejl..

 

Jeg oplever det ofte selv, med stempler som “zionist” (eller den, tilsyneladene, populære variant “zionazi”, ih hvor er seriøsiteten bare i top) eller, fantastisk nok, “jøde”.. Eftersom at jeg er “zionist” er jeg jo en der går ind for folkedrab og undertrykkelse, så derfor har mine meninger ingen værdi.. Jeg er menneskefjende, så.. Eller, som “jøde” er jeg jo en del af en verdensomspændene sammensværgelse, så derfor vil jeg naturligvis lyve om alt og fremstille tingene i et, for mig og mine, positivt lys..

Det muslimske modstykke kan findes i anklagen om “Taqiyah”.. Muslimer kan ikke stoles på, da de har pligt til at lyve for at fremme Islam og vupti, du har med ét ca. 200.000 mennesker i Dk, som man bare ikke kan stole på..

 

Det går faktisk så vidt, at folk ikke behøver at læse hvad du skriver eller lytte til hvad du siger, de ved allerede hvad du mener og tænker, så derfor er dialogen overflødig..

 

Så come nu on.. Det er ikke DF der er problemet her i landet.. Det er ikke muslimerne.. Det er ikke “pladderhumanister” eller hvad søren vi nu vil kalde folk.. Det er hele debatten og tonen der er problemet.. Folk vil ikke lytte til hinanden, men meget gerne have at andre lytter til én selv..

 

Tal sammen, ik’;o)

 

Mvh og god weekend

From → Samfund

2 kommentarer
  1. ture morland permalink

    Hej.

    Mann fra Norge, jeg.. Klarte å lese ditt dansk, håper du skjønner meg da.. ER totalt flott enig med deg, du har skrevet godt hva mange tenker.. Kanskje vi som tenker som deg ikke roper høyest? Uansett, likte dette innlegget meget godt!
    Takk for meg.

  2. Hej Ture:o)

    Tak for ordene.. Du har nok ret når du skriver, at vi ikke er dem der råber højest.. Men måske skulle vi begynde på det;o).. Personligt er jeg lidt træt af at opleve disse debatter og forundres over folks fornærmede attituder, når jeg påtaler det..

    Mvh

Skriv et svar

