Skip to content

Eksamenslæsning

13. november 2009

 

Ok, jeg sidder jo og læser op til mine eksamer.. Lige pt. er fokuset rettet på to bøger: “Jihad and Jewhatred” af Matthias Küntzel og “What is Shariah” af al Hj A.D. Ajijola.. Den ene til Moderne Jødisk Historie, den anden til Jødedom, Kristendom, Islam.. Og jeg tænkte at jeg jo lige så godt kan dele med jer andre derude, når jeg alligevel skal sidde og reflektere lidt over hvad jeg læser..

 

Jihad and Jewhatred.. Ja, titlen siger jo næsten det hele:o).. Küntzel behandler i denne bog anti-semitismen og dens redder i den muslimske verden.. Bogen er delt op i fire kapitler: 1. The Muslim Brotherhood and Palestine, 2. Egyptian Islamism From Nasser To The Present Day, 3. The Jihad Of Hamas og 4. September 11 And Israel..

Indtil videre er jeg kun kommet igennem det første kapitel, hvor Küntzel fortæller om det Muslimske Broderskabs (MB) oprettelse og nogle af folkene bag; Sayyid Qutb og Hassan al-Banna (som sammen med Izz al-Din al-Qassam var elever hos Rashid Rida, en wahabist), og deres samarbejde med stormuftien af Jerusalem, el-Husseini.. Han forklarer hvordan Egypten gik fra at have en positiv holdning til jøderne, til at være udpræget anti-semitisk, efter at nazisterne fik held til at skabe en afhængighed og inddrage palæstina-spørgsmålet (noget som MB ikke var sen til at drage fordel af) og hvordan MB og el-Husseini samarbejdede og delte ideologisk overbevisning med nazisterne..

Han påviser endvidere, at der var uenighed blandt araberne (også blandt palæstinenserne) om palæstina-spørgsmålet, bl.a. var el-Husseinis fætter imod MB og muftiens kampagne, og støttede en deling, ligesom lederen af den arabiske liga, Abd alRahman Azzam, mente at en deling af det palæstinensiske mandatområde, var den eneste løsning.. For ikke at tale om at overhovedet for en af de største og mest magtfulde palæstinensiske klaner, Nashashibi, var positiv over for oprettelsen af en jødisk stat..

Meget interessant og skaber en forståelse for hvad der er sket i Mellemøsten, samt et mere nuanceret billede af forholdene..

 

Den anden bog, “What is Shariah”, er egentlig ikke en del af mit pensum, men den virker som en fantastisk bog der skaber en god grundlæggende viden om Shariah og de forskellige begreber, som f.eks. Fiqh, Usul al-Fiqh og så videre.. Og så er den forholdsvis let at læse.. Indtil videre er jeg dog kun kommet igennem introduktionen:o)..

 

Mja, melder tilbage når jeg er kommet lidt dybere i studierne:o)..

 

Mvh

From → studie

Skriv en kommentar

Skriv et svar

