Skip to content

2012!?

16. november 2009

 

Ja, så er det nyeste skud på stammen af katastrofefilm her.. Filmen som har navn efter det år, der – tilsyneladende – vil være det sidste vi kommer til at opleve.. For det siger mayaerne.. Eller, det påstår en masse konspiratorikere i hvert fald at mayaerne gør.. D. 21/12 2012, vil alle planeterne står i en præcis konstellation i forhold til solen og solen vil krydse mælkevejens “ækvator”, hvilket vil betyde at, ja, jorden går under.. Det er i hvert fald Emmerichs vision i filmen, mens andre taler om en såkaldt hemmelig planet, Niburu, vil smadre ind i jorden, men med samme resultat, ingen nytårsfest d.31/12 det år.. Eller nogen efterfølgende år for den sags skyld..

 

Mayaerne siger det jo.. Eller gør de?

Ikke hvis man spørger samtlige eksperter på området om det.. Samtlige eksperter forklarer, at det er muligt at mayakalenderen stopper dér, men det betyder ikke at det indeholder et budskab om jordens undergang, kun at der begynder en ny tidsperiode, lidt som når vi fejrer nytår, hvor 2009 stopper og 2010 begynder.. Mayaerne ville højst sandsynligt også fejre det, som de fejrede alle andre overgange, om det var i den ene eller den anden kalender..

 

Nåja, så måske mayaerne ikke havde dommedag i tankerne, men Niburu rammer os stadig.. Eller gør den? Mja, tilsyneladende har man valgt den samme dato, d. 21/12 2012 for Niburu at ramme os.. Men er der overhovedet grund til at frygte det? Ikke i følge NASA (men hvem stoler også på dem).. De forklarer, at hvis denne såkaldte planet overhovedet ville være på vej mod jorden nu, så havde det ikke været et spørgsmål man havde haft behov for at diskutere, så havde det været konstateret af alle, da den ville have være synlig med det blotte øje..

 

Men alt dette slår naturligvis ikke konspiratorikerne ud.. Jordan SKAL nok gå under, koste hvad det vil.. Nåja, hvis ikke denne gang, så i hvert fald næste gang..

 

Mit bud? Mja, mit bud er, at denne “dommedagsprofeti” er endnu en dommedagsprofeti, i rækken af så mange andre.. Hvad jeg er mere sikker på er, at uanset om menneskeheden stadig hænger ud her, så vil jorden i hvert fald gå under om ca. 4,5 milliarder år, plus/minus.. Men bed mig ikke om at give et bud på en præcis dato;o)..

 

Og skulle jorden, alligevel, gå under d. 21/12-2012, så er der nok ikke så meget at gøre ved det.. Men jeg vil ikke leve mit liv efter det:o)

 

Mvh

From → Uncategorized

3 kommentarer
  1. Yaakov Katznelson permalink

    Interessant indlæg.

    Tror ikke man skal hidse sig så meget op og den nye film. Som du også selv påpeger, er det nok bare fordi maya’erne simpelthen bare ikke har forsat deres kalendar efter det år. Jeg bliver jo f.eks. heller ikke forskrækket når jeg kigger på min kalendar, og ser den ender i 2010. Jeg vælger at tro det er udgiveren der har sparet på papiret🙂

    Nu hvor vi er ved emnet, vil jeg lige blande noget jødisk ind i det.

    Jeg læste lidt Gemara her forleden dag, og kom forbi en interresant beraisa (et eller andet sted i Avodah Zarah-traktaten). Tror det var R’Shimon der mente at verden ville eksisterer i 6000 år:

    – 2000 års tomhed.
    – 2000 år med Torah og mitzvos
    – 2000 år med Moshiach.

    Der er forskelige meninger om de 2000 år med Torah og mitzvos begynder fra Mattan Torah eller fra der hvor Avrohom begynder at konvertere folk i Charan.

    Det siges også at fordi jøderne har syndet, er der blev trukket nogle år fra de 2000 hvor Moshiach skulle have været har.

    Men ifølge denne her beraisa, har verden altså kun 330 år tilbage at køre på, eftersom vi er i år 5770.

    Så nu får vi at se om det er maya’erne eller jøderne der har ret🙂

    Personligt håber jeg HaShem ser en pointe med at verden bliver med at eksistere.

  2. Hej Jakob:o)

    En af de ting, som jeg synes er mest fjollet ved dommedagshysteri, er i forhold til hvad folk overhovedet har tænkt sig at man skal gøre.. Jeg ser lidt tre mulige motiver for dommedagshysteri (eller ønsket om at fremme det):

    1: Folk der gerne vil omvende folk til deres religion
    2: Folk der gerne vil profitere på andres hysteri
    3: Folk der bare gerne vil have at folk bliver hysteriske

    I forhold til de to første, er det jo ret selvindlysende, hvad motivet og eventuelle gevinster er, men den tredje? Det er lidt som at sige: Jorden går under i morgen, der er ikke noget at gøre, ingen frelse eller noget.. PANIK! Nåja, jorden går under, du kan ikke gøre noget.. So what? Hvad får man så ud af at skabe hysteriet? Tilfredsstillelsen af ikke at være det eneste hysteriske røvhul (pardon my French)?

    Jeg kender også til Beraytaen, men kan ikke huske den præcist.. Efter hvad jeg har lært/ved, så er Gog u’Magog også lidt afhængigt af hvordan Moshiach skal komme.. Kommer han fordi vi har gjort os fortjent til det, så bliver der ingen Gog u’Magog – og alt er godt:o) – kommer han fordi vi synker til et endnu uhørt lavdepunkt (ikke helt utroværdigt), så kommer Gog u’Magog – ikke fedt..

    Og så stiller jeg mig helt enig med din sidste bemærkning:o)

    Mvh

  3. Yaakov Katznelson permalink

    Præcis.

    Nogle folk hungrer bare efter opmærksomhed:/

    Tror man må vende sig til at mennesker er sådan.

    Jeg kender godt til historien om krigen mellem Gog og Magog (har dog ikke fået læst, står den i Echezkel et eller andet sted?).

    Måske starter de 2000 år med Moshiach med den her krig? Det er ikke til at sige, vi må bare vente og se.

    Kol tov.

Skriv et svar

