Skip to content

Jødisk perker

21. november 2009

Jeg blev forleden spurgt, om jøder er perkere.. Ja, det lyder værre end det er, men stadigvæk.. Og ja, jeg ved ikke om alle jøder er perkere, men vi har da vore perkere, vi kalder dem bare ‘arsim (eller ‘ars i ental)..

‘Arsim er nogle herlige personer, ikke så slemme som perlerne her i landet, men stadigvæk.. Første gang jeg oplevede ‘arsim, var i Israel (hvor de primært befinder sig, sjovt nok).. Jeg slendrede stille og roligt ned af gaden i Tel Aviv, da en bil med tre arabisk-lignende gutter kom kørende forbi.. Musikken var skruet op på maks, farten på et minimum, bassen bumbende i takt med bilen (eller omvendt måske).. Da de kørte forbi to meget kønne jødiske piger lidt længere oppe, skulle pigerne da lige gøres lige så opmærksom på de tre fyre, som fyrene var på pigerne..

Min reaktion var nok meget typisk, “arabere”, tænkte jeg.. Ja, mig og mine fordomme.. Stor var min overraskelse, da jeg kom op på siden af bilen og lagde mærke til deres “bling”, Magen David (Davidsstjerne) og Hai.. I min tåbelige overraskelse, kunne jeg ikke lade være med at spørge “Hæj, er I jøder?”.. De gloede først på mig, derefter på hinanden hvorefter en af dem udbrød “azhkenasim”, hvorpå de grinte og gassede op..

Ja, der er også jødiske perkere.. Og jeg holder af dem, lige så meget som jeg holder af alle andre jøder, uanset hvor meget de kan gå en på nerverne.. De er måske højlydte, mandchauvanistiske og kan virke aggressive, men de har hjerte og er virkelig mensch.. For det meste:o)..

 

From → Israel, Samfund

2 kommentarer
  1. Louisehaaber permalink

    Elsker den der video om den israelske Ars. Herhjemme sammenligner vi dog en ars med en dansk Brian:-)

  2. Hej Louise:o)

    Ja, den med brian, er vist ikke helt ved siden af:o)..

    Mvh

Skriv et svar

