Skip to content

Dagens forelæsning

25. november 2009

 

Ja, i dag havde vi sør’me forelæsning.. Af Mette Nielsen, om det israelske undervisningssystem og identitetsskabelse/forståelse..

 

Det var en ret interessant forelæsning.. Så interessant at jeg fik skrevet FIRE siders notater.. I HÅNDEN! Noget jeg ikke plejer at gøre, men desto mere ros til Mette for at skabe interesse:o)..

 

Hvis jeg kort skal redegøre for forelæsningen, så tog hun udgangspunkt i diverse teorier af primært Chantal Mouffe (som kommer til Kbh og holder foredrag om demokrati) og Gur-Ze’ev, samt i tre skolesystemer der eksisterer i periferien i Israel: Hand and Hand, Kedmah og Keshet, som tager hver sit udgangspunkt, men alle arbejder med en forståelse af “den anden”..

 

Hvad der er interessant ved dette emne, er den kamp i Israel, der er for at skabe en identitetsforståelse.. Israel er, trods sin jødiske identitet, et meget splittet samfund, når det kommer til hvordan man skal identificere sig selv.. Én ting er, at man opfatter sig som israeler, men hvad vil det sige at være israeler? Og vil man overhovedet opfatte sig som israeler (ifølge Louers bog “To Be An Arab In Israel” opfatter majoriteten af arabere sig ikke som israelere, men som palæstinensere)? Og hvis man opfatter sig som israeler, hvad så? Er man enig i statens egen karakteristik som værende jødisk? Her tænker jeg på kontrasten mellem det sekulære og det religiøse Israel.. Eller for at tage et andet omdrejningspunkt, opfatter man sig som zionist eller ikke?

Megen af denne kamp ligger på tre områder: Sprog, historie og geografi..

Den historiske kamp ses i opgøret mellem de “gamle” og de “nye” historikere, hvor Ilan Pappé og Benny Morris er blandt sværvægterne hos de nye (omend de hver især er meget uenige med hinanden).. Hvordan skal man udlægge Israels historie, fra skabelsen frem til i dag.. Og går man lidt dybere, så er der de enkelte gruppers egen historie i dette forløb..

Hvad angår geografien, så er det primært i forhold til grænser, og opfattelsen af palæstinenserne og Jordan (som værende det palæstinensiske land)..

Sproget er den tredje del af det.. Israel har to officielle sprog, hebraisk og arabisk.. I hvert fald på papiret.. Sandheden er, at de fleste jøder ikke lærer arabisk og hvis de gør, er det på et meget lavt niveau.. Omvendt lærer araberne ikke et et særlig godt hebraisk, hvilket skaber problemer for dem senere, især hvis de vil læse på universitetet, hvor hebraisk på et ordentligt niveau er påkrævet..

Mettes fokus var rettet på, hvordan dette kommer til udtryk i det israelske skolesystem.. Selve systemet er – overordnet – delt op i tre: Den jødiske sektor, den arabiske sektor og en uafhængig sektor.. Den jødiske sektor er så igen delt op i en sekulær og en religiøs sektor, mens den arabiske sektor ikke har en lignende opdeling, omend der tages lidt hensyn til drusere og beduiner.. Men de palæstinensiske arabere har samme udgangspunkt, uanset om de opfatter sig selv som muslimer, kristne eller ateister..

Den uafhængige sektor består primært af ultra-ortodokse skoler, nogle kristne og nogle waqf-skoler (muslimske skoler)..

De jødiske skoler (eller hebraiske) underviser på hebraisk, de arabiske på arabiske og de ultra-ortodokse på hebraisk eller yiddisch..

Og her opstår en af problematikkerne.. Hvordan kan tre grupper, hvis vi deler Israel op i israelske jøder (jøder der definerer sig som israelere først), arabere og religiøse jøder (jøder der definerer sig som jøder først og måske endda er anti-zionistiske), samarbejde om at skabe et stabilt samfund? Svaret er nok, at det kan de ikke..

En løsning på dette problem, kunne være undervisningssystemet som de tre Mette fortalte os om.. De har, som sagt, hvert deres udgangspunkt eller fokuspunkt, hvor Hand and Hand fokuserer på den israelsk-palæstinensiske kløft, Kedmah fokuserer på kløften mellem Azhkenasim (vestlige jøder) og Mizrahim (orientalske/arabiske jøder), og Keshet på kløften mellem de sekulære og de religiøse..

 

Hand and Hand er, umiddelbart, det jeg finder mest interessant, af flere grunde:

  1. En af mine undervisere er involveret i projektet:o)
  2. Det er det største og mest omfattende af de tre
  3. Det er umiddelbart den største kløft på nuværende tidspunkt

 

Hand and Hand åbnede den første skole i Jerusalem i 1997, men har i dag fire skole, fra vuggestue op til 9.klasses niveau, med 900 elever fordelt på de fire skole (i skoleåret 2007-08)..

Deres vision er 100% ligestilling, med lige mange arabiske og jødiske elever, lærere og andre ansatte.. Der bliver undervist både på arabisk og hebraisk i timerne, hvilket involverer to lærere.. De har højtidligheder for både Yom Ha’Atzmaut (nationaldagen) og al-Naqba (arabisk for “katastrofen”, de arabiske landes nederlag til israelerne i ’48), hvor det er frivilligt at deltage i begge..

De to andre undervisningssystemer har noget lignende, bare i forhold til henholdsvis azhkenasim/mizrahim og sekulære/religiøse..

 

Nuvel, hele idéen er, at man skal lære at forstå hinanden og kunne leve sammen som forskellige grupper.. Men kan det lade sig gøre? Gur-Ze’ev er uenig, da man ikke kan fastlåse en forståelse, uden at skabe eller bibeholde konflikter.. Ved at forstå den anden, forstår man sig selv, kan man sige:o).. Som det blev fremlagt, er alt i konstant opbrud, man definerer sig selv i forholdet til hinanden og hvis man forsøger at fastlåse identiteter, vil der opstå konflikter.. Man kan tage udgangspunkt i Hegels tese-antitese-syntese.. Man har en idé, den bliver der reageret imod og produktet af disse to – idé og modidé – vil skabe en ny idé.. Denne idé vil der så, sidenhen, blive reageret imod og de to finder sammen i endnu en nyere idé, som så igen.. Ja:o)..

Det er det samme med opfattelser af én selv eller af gruppen..

 

Denne problemstilling er meget fremherskende i Israel og – i mine øjne – utrolig spændende.. Personligt er jeg uenig i at man skal forsøge at skabe et land, der består af minoriteter med lige meget ret (hvilket vel er resultatet af de ovennævnte systemers filosofier), da der altid vil være nogle grupper, som føler sig behandlet dårligere end andre (en oplevet virkelighed, der ikke nødvendigvis behøver at stemme overens med den faktiske virkelighed).. I stedet bør man tage udgangspunkt i staten selv og skabe en identitetsforståelse ud fra den.. I stedet for at have et samfund med mange primærgrupper, skal man have et samfund med én primærgrupper og mange sekundærgrupper..

Det er også en af grundene til, at jeg er imod at kalde israelske arabere for palæstinensere.. “Palæstinenser” er blevet en national størrelse, som står overfor “israeler”*.. Er man israeler, så er man israeler og bør tage udgangspunkt i dette.. Omvendt skal dette også accepteres af alle parter, man bør ikke skabe tvivl om andres israelske identitet, men tage udgangspunkt i det fællesskab man har som “israelere”.. Dette betyder, naturligvis, ikke at man skal opgive alle andre former for selvopfattelse, som f.eks. det at være jøde, muslim eller kristen.. Ej heller baggrund, om man har arabisk eller jødisk baggrund, én ting er national tilhørsforhold, en anden kulturel eller etnisk tilhørsforhold..

 

* Det er også interessant at se, at man i vid udstrækning definerer sig i forhold til den anden her.. Palæstinensere har det til fælles, at de er imod Israel.. Man står sammen i kampen mod Israels “undertrykkelse”.. Men derfra og så til at være en egentlig ensartet størrelse, er der – i mine øjne – et godt stykke vej.. Der er nogle kontraster der skal overvindes, som f.eks. Fatah/Hamas (og dem der ikke tilhører disse to), Gaza/Vestbredden, muslim/kristen og så videre..

 

Mja, bare et par refleksioner oven på dagens forelæsning:o).. Kom endelig med kommentarer, men hold det i en sober tone..

 

Mvh

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: