Skip to content

Underlig oplevelse

3. december 2009

Ok, i går var jeg nede og købe lidt salat.. Forretningen ejes af nogle kurdere og der var åbenbart begyndt en ny gut, som var utroligt imødekommende og venlig, så vi begyndte at stå og snakke lidt.. Samtalen drejede over på spisesteder og den slags, hvor vi var enige om at der var ret hård konkurrence.. Pludselig siger han “man kan ikke konkurre med de jøder derovre!”, hvorpå han gør tegn mod en McD og en KFC.. Det var en lidt underlig udtalelse, især da hverken KFC eller McD er ejet af jøder, hvilket jeg også gjorde ham opmærksom på.. Det havde han dog svært ved at tro på, da jøder jo styrer hele verden (åbenbart)..

Pludselig kom vi også til Twin towers, som åbenbart også var blevet bombet af “jøderne” – “Der var ingen jøder på arbejde den dag!” – Jo, det var der, masser af dem.. Eller, af os.. Det var lidt overraskende at stå ansigt til ansigt med de her anti-semitiske vandrehistorier.. Misforstå mig ikke, fyren selv var højst sandsynligvis ikke anti-semitisk, han fortalte at han personligt ikke havde problemer med jøder og selv kendte nogle, som han havde det ret godt med.. Men han er nok fordomsfuld eller i hvert fald ikke særlig kritisk..

Det der dog overraskede mig mest, var mig selv.. Jeg fortalte ikke at jeg var jøde, noget jeg ellers ikke er bleg for.. Jeg var simpelthen for nysgerrig efter at høre, hvad han “vidste” om jøder.. Og, for at være ærlig, trangen til at præsentere sig selv som jøde, var ikke særlig stor efter den omgang.. Han mente dog ikke at jeg så så dansk ud, så jeg fortalte at mine oldeforældre var sigøjnere (hvilket også er sandt nok) og at det var derfra..

Anyway, bagefter var jeg dog alligevel lidt skuffet over mig selv.. Jeg er ikke flov over mig selv og det var heller ikke derfor at jeg ikke fortalte, at jeg er jøde.. Men jeg brød mig alligevel ikke om tanken om, at jeg ikke havde været ærlig.. Især fordi han – trods alt – ikke var desideret fjendtlig over for jøder, han havde “bare” accepteret en anti-semitisk beretning som sand, uden at forholde sig kritisk til den..

Og hvis du vil se en liste over de døde, så kan du se den her..

Mvh

From → Samfund

One Comment
  1. Jeg gør det samme nogle gange.. Mest fordi jeg er nysgerrig efter at høre hvad siger.. det nok din tid på uni der gør at du interesser dig for folks ucencureerde holdning og mening.. det kaldes felt arbejde😛

Skriv et svar

