Skip to content

Færdig!

15. december 2009

Puha, er godt nok ved at være noget tid siden, jeg sidst har fået skrevet herinde.. Det beklager jeg dybt, men har været travlt optaget af eksamensskrivning, så jeg har ikke haft tid til særlig meget.. Men nu er den færdig..

Jeg vågnede klokken fire i morges.. Havde ligget hele natten og drømt om opgaven og vågnede op med en genial idé! Syntes jeg da i hvert fald selv:o).. Så jeg har siddet og skrevet på livet løs siden klokken fire i morges, hvilket har været fedt og intensivt..

Nu skriver jeg godt nok, at jeg er færdig.. Jeg er færdig med selve skrivningen, nu skal jeg bare bruge lidt tid på at læse den igennem og rette den til, men det bliver i morgen en gang.. Resten af dagen i dag, skal hjernen lige have lov til at få fri..

Men dog en kort kommentar til hvad jeg har “erkendt”, hvis man kan bruge det ord..

Jeg har taget udgangspunkt i fem overordnede kilder: EUMC, Morten Thing, Gavin I. Langmuir, Robert S. Wistrich og Brian Klug.. Og hold fast hvor har de fået vendt tingene op og ned hos mig.. Selve emnet, antisemitisme og antizionisme, har jeg hele tiden haft en idé om, men det har været svært – lidt diffust – at skulle gøre rede for ligheder og forskelle.. Hvornår taler man om det ene og hvornår taler man om det andet?

Jeg har endnu ikke et klar svar, men Langmuir har en teori jeg er blevet fanget af.. Langmuir går helt væk fra at tale om antisemitisme (til en hvis grad) og fokuserer i stedet på tre former for “fjendtlighed”, nemlig realistisk, xenofobisk og kimærisk fjendtlighed..

Realistisk fjendtlighed er når “indgruppen” har et reelt forhold til “udgruppen”, hvor man forholder sig til noget konkret og ikke-generaliserende eller ikke-diskriminerende..

Xenofobisk fjendtlighed er når “indgruppen” (eller et individ fra denne gruppe) tager udgangspunkt i noget enkelte fra “udgruppen” har gjort og lader det være en egenskab for hele “udgruppen”.. Dette kan f.eks. være spørgsmålet om “Kristmordet”, hvor kristne har anklaget jøder som helhed for mordet på Jesus, selvom det kun har drejet sig om nogle få individer på et bestemt tidspunkt..

Kimærisk fjendtlighed er når “indgruppen” skaber en forestilling der ikke har bund i virkeligheden og lader det være gældende for “udgruppen”, som f.eks. de rituelle børnemord, jøder har været beskyldt for igennem tiden.. Her taler vi om et fantasiprodukt, der ikke er noget empirisk belæg for at acceptere, men som alligevel har været trukket ned over jøder som en gruppe igennem tiden.

Det er især det sidste der er interessant.. Langmuir er imod at bruge begrebet antisemitisme (min opgave skal nok komme op på et tidspunkt, så kan I læse om hvorfor dér;o), men skal man bruge begrebet, så er det under den kimæriske fjendtlighed, hvor jøder som gruppe bliver forvandlet til “Jøden”, et symbol der ikke har noget at gøre med virkeligheden..

Vil du læse mere om dette, så kan jeg varmt anbefale hans bog “Toward a Definition of Antisemitism”.. Den er lidt svær at læse, men klart både penge og tid værd..

Nå, nu skal jeg have en lur og så ud og trække noget luft:o)..

Hav en fantastisk dag

Skriv en kommentar

Skriv et svar

