Skip to content

Det ligger i detaljen..

4. februar 2010

Det er interessant.. Forleden sad jeg og talte med en rigtig god ven som også er rigtig god til at spille på sækkepibe.. Ikke bare rigtig god, men rigtig rigtig god.. Anyway.. Vi sad lidt og talte om det med at spille sækkepibe og hvor lang tid det tager at lære.. På et tidspunkt kom vi til noderne og teknikken.. Tilsyneladende er der typisk nogle indskudte toner, som bliver spillet meget hurtigt, for at skabe et “rum” mellem standart-tonerne (hvis man kan bruge det udtryk).. Det var ret fantastisk at finde ud af.. Ikke fordi det er fantastisk i sig selv, men jeg har altid – på et ubevidst plan – lagt mærke til at de blev spillet, men aldrig tænkt over det.. Da  han forklarede det og forklarede hvorfor, var det som en åbenbaring.. Disse små detaljer, gør en kæmpe forskel, både på hvordan man spiller og hvordan musikken bliver opfattet.. Små detaljer, men af afgørende betydning..

Det er som er lidt sjovt er, at jeg har siddet og haft den oplevelse liggende og rumstere i baghovedet lige siden.. Bare ligget og arbejdet lidt med sig selv, kan man sige.. Men i dag gik der noget op for mig, som jeg vel egentlig har været klar over lang tid og som jeg har holdt fast på, men på det ubevidste plan: Detaljerne gør forskellen.. Hvad enten vi taler musik, farver, religioner, mennesker, sprog eller noget helt sjette, så er det detaljerne der gør hele forskellen og skaber helheden..

Som sagt, så er det noget jeg har vidst hele tiden, men bare ikke været klar over.. Tag f.eks. stavning.. Det er ikke ligemeget om man siger “jeg gik ned for og købe ind” eller “jeg gik ned for at købe ind”.. Ja, man fanger nok meningen, men se på detaljen: “jeg gik ned for – her mangler et eller andet  – og købe ind”.. Hvad søren blev der af det, der burde have været mellem “for” og “og”? Det er lidt som at fortælle om sin dag, hvor man fortæller om alt, indtil man forlod hjemmet om morgenen og så fortsætte beretningen seks timer efter, uden overhovedet at indikere noget om, at der var seks timer i mellem.. En beretning, som på baggrund af den manglende detalje (aha), ikke giver mening..

Ja, jeg ved det.. Man udelader jo ikke noget, man kommer bare til at bruge “og” i stedet for “at”.. Men detaljen gør stadig forskellen..

Så, ja.. Hvis der er nogle derude, som har syntes at jeg er lidt af en flueknepper eller at jeg hænger mig i detaljerne, så har I nok ret.. Men detaljerne gør altså forskellen.. Det ligger i detaljen;o)..

Hyg jer..

From → Tanker

One Comment
  1. jahveh permalink

    Hej Peter.

    Ja selvfølgelig ligger forskellen (djævelen) i detaljen, det gælder som du selv er inde på kunst, musik, sex ja sådan set alt.

    Her er et glimrende eksempel på detaljen🙂

Skriv et svar

