Skip to content

Kan jeg sidde og synge en sang om fred og kærlighed?

9. februar 2010

På Facebook er der en gruppe ved navn “Lad kvinder med tørklæde være i fred!” og fred være med det.. Jeg er selv af den opfattelse, at alle skal have lov til at klæde sig som man nu føler for (som udgangspunkt:o).. Jeg kan ikke forstå hele hysteriet om tørklædet, som nok mere handler om identitet og fordomme end om noget andet.. Jeg vil faktisk gå så langt, som til at sige, at hvis en kvinde føler for at gå med niqab eller burqa, jamen så lad dog damen.. Så længe hun så samtidigt kan acceptere, at der er altså er tidspunkter hvor hun bliver nødt til at identificere sig selv..

Så som udgangspunkt har jeg ikke et problem med gruppen, som er en reaktion mod en politisk debat, der har kørt her i landet i længere tid..

Mere problematisk har jeg det med det faktum, at der er folk blandt de der bærer tørklæder, som ikke har samme fornemmelse for min ret til at bære kippah (også kaldet kalot), uden at jeg skal antastes på gaden.. Eller for den sags skyld andre jødiske kendetegn.. Det er ikke fordi at jeg føler mig udsat i dagligdagen som sådan.. Jeg skjuler ikke min identitet synderligt meget hvor jeg færdes til dagligt.. Men jeg gør det, når jeg går på gaden.. Jeg har lært på den hårde måde, at det ikke er alle der synes, at jøder har lige så meget ret til at skilte med vores jødiskhed, som muslimer skal have det til at skilte med deres tilhørsforhold..

Lad os tage et tænkt eksempel.. Hvad ville der mon ske, hvis jeg sad på rådhuspladsen med kippah, tzitzit og Magen David (Davidstjernen), og sang om fred og kærlighed, mens jeg spillede på min medbragte guitar eller hvad jeg ellers lige ville kunne finde ud af at spille på? Umiddelbart kan jeg ikke svare på det, har ikke prøvet det, men jeg er blevet overfaldet alene for at være jøde.. Og det var af arabisktalende personer, ligesom “yahoud” er et udtryk der slynges efter mig med samme afsky som den efterfølgende snotklat, også er det..

Lad mig gøre det klart.. Det her er ikke et indlæg rettet mod arabere eller andre.. Jeg har gode arabiske venner, som ville være blandt de første til at hjælpe mig, skulle jeg komme i problemer, min ekskæreste er palæstinenser, min frisør er palæstinenser, jeg går blandt muslimske studerende på mit studie med synlige jødiske kendetegn (i fred), så det er ikke fordi jeg har den holdning, at alle muslimer eller arabere hader jøder, langt fra det.. Nej, dette indlæg er rettet mod dem, som er utroligt følsomme for en gruppes sag, men som samtidigt glemmer at der er folk i denne gruppe, som ikke føler at andre grupper har ret til samme hensyn, som de mener de selv har ret til.. Jeg ville ikke tænke skidt om en gruppe, lavet af en muslim, som talte for jøders ret til at færdes i fred i det offentlige rum..

Bare lige for at huske folk på, at det ikke kun er muslimer der er stigmatiserede i det offentlige rum.. Det samme er homoseksuelle, jøder og andre grupper..

Hav en dejlig fredelig dag;o)

From → Samfund

2 kommentarer
  1. Quleyhudi

    Jeg er helt enig, om det er tørklæde el. kalot, så bør alle kunne færdes rundt med det kendetegn, som de nu har, men den betændte situation mellem israelere og palæstinensere er netop med til, at flere og flere retter hadet mod deres medmennesker her hjemme i DK uden at kunne skelne mellem zionisterne og andre jøder. Jeg selv er personligt blevet klandret for at være jødehader, men personligt har jeg intet problem med jøder, men mit problem er zionisterne, og det er igen noget folk ikke kan skelne mellem.

    Nu ved jeg ikke lige, hvad din holdning er til konflikten mellem palæstinenserne og israelerne, men jeg har da mødt en del jøder, som faktisk også er imod den politik, der bliver ført. Den stemme hører man aldrig, og derfor er det vigtigt ikke at sætte alle jøder under samme bås.

  2. S”A

    Jeg ved godt, at det primært skyldes konflikten i mellemøsten.. Jeg er ikke tilhænger af teorien om, at det er antisemitisme, selvom der nok er et par antisemitter imellem.. Det er egentlig også tydeligt når man ser hvordan retorikken udformer sig, så er det primært på baggrund af konflikten.. Men det er en kompliceret diskussion, som kræver en udredninger og forklaringer, hvis vi skal nå til en endelig konklusion:o)..

    Og, for at være ærlig, så er jeg personligt træt af, at der er folk der har så nemt ved at trække “jødehaderkortet”.. Jeg synes ikke rigtig det gavner noget, i hvert fald ikke den gensidige forståelse..

    Men når du nævner zionister, så må jeg nok henvise til det andet indlæg, som du også har kommenteret i dag:o).. Ikke for at sige, at det er de samme vi taler om, men for at drage en parallel, for ligesom at “ultraortodokse” er en temmelig broget gruppe, er zionister det også.. Også de zionistiske strømninger.. F.eks. så bliver Menahem Begin (pre-48) slået i hartkorn med Ben Gurion, på trods af at de havde vidt modstridende holdninger til araberne.. Jeg ved godt, at der er en sport hvor man skal finde så mange citater som muligt, der be- eller afviser at zionister er onde/gode, men sandheden er at der er både onde og gode zionister.. Og der er himmelvid forskel på diverse zionistiske tanker.. Tag f.eks. Martin Buber, der gik ind for en binational løsning, hvor der er et land med to regeringer (lidt overfladisk beskrevet).. Interessant nok, er dette en tanke som er meget fremherskende blandt moderne palæstinensiske intellektuelle, som f.eks. Ali Abunimah (Electronic Intifada), som man vel ikke kan anklage for at være zionist..

    Jeg bryder mig absolut ikke om den zionisme, som Begin gjorde sig til repræsentant for i tiden før ’48.. Jeg er heller ikke tilhænger af Gush Emunim-bevægelsen, selv om jeg må være ærlig og sige, at jeg forstår deres tanker og følelser.. Jeg går ind for en tostats-løsning, jeg tror ikke på andre muligheder på nuværende tidspunkt, men måske engang i fremtiden, når der er faldet ro over tingene, kan det være at vi kan skabe en binational stat.. For jeg har en tro på, at palæstinensere og israelere er tæt knyttet.. Tættere end nogle af dem (os) vil være ved.. Når jeg taler med palæstinensere, udtrykker de hvad jeg føler for landet og omvendt.. Og mange palæstinensere er efterkommere af jøder.. Jeg tror simpelthen ikke på, at den ene kan overleve uden den anden..

    Når det kommer til den nuværende regering, så er jeg ikke tilhænger af den.. Jeg er tilhænger af Meimad, Melchiors parti, som er en art religiøst socialdemokrati (er umiddelbart den bedste måde jeg kan beskrive dem på) som går ind for et pluralistisk samfund.. Men hvor mange opfatter mig som venstreorienteret (eller “moderat”, som det jo er så populært at kalde folk, som ikke er ekstremistiske;o), så ligger jeg sikkert på højrefløjen når det kommer til det religiøse.. Men det er jo en anden diskussion;o)..

    Det største problem jeg har, i forhold til diskussionen om Israel/Palæstina er, at det alt for ofte bliver så utroligt unuanceret.. For lige at vende tilbage til det med zionisterne, så glemmer mange – eller ved bare ikke – at selv venstreorienterede grupper i Israel, som f.eks. Shalom ‘Achshav, er zionister.. Det er meget få grupper, som ikke er zionister og nærmest ingen der er desideret anti-zionistiske (udover, naturligvis, et par kendte religiøse jødiske grupper og nogle radikale arabiske grupper).. Selv ikke et arabisk parti som Hadash vil kalde sig anti-zionistiske, hvilket – som er vigtigt at påpege – ville betyde at de kunne blive ulovlige, så det har naturligvis også en afgørende indflydelse..

    Men, når man diskuterer hele problematikken dernede, så er det som om at folk er enten anti-israelske eller anti-palæstinensiske.. Der er dog også de, der er pro-israelske, men sjældent nogle der er ligefrem pro-palæstinensiske.. De folk, der sædvanligvis taler palæstinensernes sag, gør det i en anti-israelsk ramme, hvor de ikke rigtigt fremhæver noget positivt om palæstinenserne.. Jeg har oplevet at diskutere med folk som var imod Israel, der ikke engang kunne fremhæve nogle af de positive ting ved palæstinenserne, der måtte jeg lige hjælpe dem på vej..

    Men det var vidst et sidespring:o).. Jeg er egentlig ligeglad med hvorfor folk spytter på mig, overfalder mig eller råber efter mig.. Det er ikke mindre ubehageligt, bare fordi de tror at jeg er en dæmonisk ondsindet zionist, i stedet for bare at tage mig for en jøde.. Ironien er jo, at flere og flere jøder flytter fra Europa til netop Israel, netop på grund af dette..

    Bortset fra det, man hører faktisk rigtig meget om jøder, der kritiserer Israel.. B’Tzelem, Shalom ‘Achshav, Breaking the Silence, Noam Chomsky, Finkelstein, Goldstone m.fl.. Naturligvis hører du ikke så meget om dem i de almindelige mainstream medier her i Danmark;o).. De seriøse debatter sælger ikke.. Desværre.. Prøv at læse israelske medier, som Yediot Aharonot (http://www.ynet.co.il/english/home/0,7340,L-3083,00.html), HaAretz (haaretz.com) og Jerusalem Post (Jpost.com), så vil du opleve en helt anden debat, end hvad du oplever i danske medier.. Vil man forstå et samfund, må man deltage, så meget som det nu er muligt, i samfundet selv (Franz Boas m.fl.;o).. Det giver ingen mening at læse om Danmark og debatten i Danmark, i udenlandske medier, med mindre – naturligvis – man er interesseret i udlandets syn på Danmark.. På samme måde er det med Israel..

    Jeg gør det samme med Islam.. I stedet for at gøre mig en masse tanker om Islam og eventuelt at læse hvad Hedegaard, Pittelkow og andre skriver om religionen, har jeg sat mig for at studere religionen selv.. Abdul Wahid forventer en kommende revertit, med alle de bøger jeg har købt hos ham inden for de sidste par måneder;o)..

    Mvh

Skriv et svar

