Skip to content

Hviledag!

12. februar 2010

Det er fredag, hvilket de fleste sikkert er udemærket klar over, og jeg har fri i dag.. Shabbat starter i dag, ved en halvfem-fem tiden.. Og jeg skal bare slappe af.. Min hjerne er gået på mental standby og jeg er helt tom for idéer.. Fantastisk følelse:o).. Jeg ville gerne have skrevet et eller andet veltænkt og informerende indlæg, men som sagt, min hjerne er gået på standby, så i stedet må I nøjes med dette;o)..

Shabbat er egentlig ret fantastisk.. Når jeg fortæller om Shabbat, om alt det “vi ikke må”, så får jeg – i ni ud af ti tilfælde – altid reaktionen “det lyder hårdt!” Hvad? Hårdt ikke at lave noget? Det er jo ren afslapning, kom on:o).. Og især i dette semester, hvor jeg ikke har undervisning om fredagen, bliver det fantastisk, så jeg kan koncentrere mig om at gøre mig mentalt klar til Shabbat.. Få ryddet op og købt det nødvendige ind i et afslappet tempo:o).. Kunne sidde og nyde min morgenkaffe, uden at skulle stresse over, at jeg skal nå noget i løbet af dagen, udover den nødvendige oprydning og indkøb.. Jeg har endda tid til at sidde og læse lidt.. Og det bliver kun bedre, jo tættere vi kommer på sommeren, hvor Shabbat går ind senere på dagen.. Jo, fredag bliver en fantastisk dag i dette semester:o)..

Det der med at Shabbaten er hård at efterleve.. Jeg forstår ikke, at folk har denne forestilling om Shabbat, som noget der er vanvittigt hårdt at efterleve, nærmest umuligt.. Hvad mange ikke helt forstår, er hvor heldige vi (jøder;o) er at have fået bude om at helligholde Shabbaten.. Tænk på det, en dag hvor du ikke må arbejde.. Tempoet ryger ned og du slapper af.. Maden er forberedt på forhånd, så det skal du heller ikke tænke på.. Du bruger tid med familie og venner, som også holder Shabbaten.. Tager i synagogen og hilser på folk, som du måske ikke har set hele ugen.. Fordyber dig i de virkeligt essentielle studier;o).. Det er ikke uden grund, at man siger at mere end Israel har holdt Shabbaten, har Shabbaten holdt Israel, for Shabbaten har virkelig været en dag, hvor vi har kunnet kommet sammen og brugt “kvalitetstid” sammen.. “Shabbaten er en gave, en uvurderlig skat!”.. Også det.. Interessant er det, at i en tid hvor der bliver talt om stress, kvalitetstid og hvad ved jeg, så kan man slå op i Torahen og se, at der var tænkt på det allerede for flere tusinder år siden..

Jo, jeg sætter pris på Shabbat og vil ikke opgive den for noget i verden.. Og når jeg oven i købet har hele fredagen fri, så jeg kan gøre mig mentalt klar, så kan det ikke blive meget bedre:o)..

Shabbat Shalom!

From → Jødedom, religion, Tanker

Skriv en kommentar

Skriv et svar

