Skip to content

En rigtig mand!

3. maj 2010

Jeg er blevet provokeret til at tænke lidt over dette, at være en “rigtig” mand.. Det er sket på baggrund af lidt luren på bloggen “Damefrokosten.com“, som fokuserer på et opgør med Feminismen.. Og udover den nævnte blog – som er et besøg værd – så ligger mit sidste indlæg om identitet og opfattelse af identiteter naturligvis også i baghovedet.. Og så måske især denne artikel, som jeg fandt på førnævnte blog.. Bare for at advare de mere “fromme” blandt mine læsere, den kan være provokerende.. Jeg har ikke fået læst den færdig, den er lang, men jeg har fået læst nok til at tænke:o)..

Anyway.. En rigtig mand.. Det bliver vel opfattet som et ideal, både af kvinder og mænd, omend der nok er en del diskussion om hvad en “rigtig mand” er.. Men diskussionen eksisterer, både på et alvorligt plan som en art samfundsforhold, eller som et identifikationsstempel, som fremgår af f.eks. fokusset på Paradise Hotel (i den omtalte artikel) og andre eksempler fra populærkulturen, som også kan fremkomme i humoristisk form, som f.eks. i tv-serien “Two and a Half Men“, som – udover en masse andre emner – fokuserer en del på forholdet mellem den feminine og bløde (læs: svage) Allan og hans mandschauvinistiske og sexfikserede bror, Charlie.. Hvis spørgsmålet går på hvilken type “mand” der er mest attraktiv, så er seriens svar helt klart Charlie, omend Allan dog også er heldig at få erobret (eller blive erobret af?) en kvinde nu og da..

Men hvad er en “rigtig mand”? Er det en mand der er åben for kvinders behov, tanker og følelser? Er det en mand der er veltrænet og “sexet”? En mand der kan sætte kvinden på plads? Eller er det noget helt fjerde der skal til? Eller måske en kombination? Svaret ligger nok mere ved det sidste end hver for sig hos de tre første..

Personligt ved jeg ikke om jeg opfatter mig selv som en “rigtig mand”.. Altså, forstå mig ret, jeg er – biologisk set- en mand.. Og jeg er tiltrukket af kvinder, ikke andre mænd (hvis det nu skulle være et kriterie).. Men jeg er ikke den type “mand”, som man ser i Paradise.. Jeg bruger ikke lang tid foran spejlet, eller fokuserer på sammensætningen af tøj (omend jeg nu heller ikke helt ignorerer det, man vil vel gerne være forholdsvis præsentabel, men det afhænger af situationen:o).. Og jeg har absolut ikke i sinde at barbere brystet.. Faktisk er dette et kriterie jeg holder op i lyset af “rigtig mand”, hår på brystet:o).. Og skæg;o).. Spøg til side, det er jo ikke håret på brystet eller i ansigtet der gør det, men måske mere indstillingen man har til det? For mig har skægget absolut en betydning i forhold til det at være “mand”, men det er jo også noget der bunder i min religiøse overbevisning, så jeg tilhører ikke en norm, hvis vi taler i forhold til det vestlige samfund.. Og det at have skæg er jo heller ikke noget entydigt i sig selv, for – ligesom med resten af kroppen/udseendet – der er jo mange måder at bære og pleje (eller ikke at gøre det) et skæg..

Men måske er det slet ikke udseendet, men holdningen der skal diskuteres, for at komme frem til en definition af en rigtig mand..

Hvad siger I derude? Hvad er en “rigtig mand”?

Mvh

4 kommentarer
  1. Camilla-Dorthea Bundgaard permalink

    Puha, det var en af de store. Før vi kan finde ud af hvad en rigtig mand er, skal vi vel først have styr på hvad “bare” en mand er, og det har jeg ikke fundet ud af endnu. Det samme gælder kvinde… hvad er mon en rigtig kvinde? Men ok, nu vil jeg tænke lidt over spørgsmålet. Tak for inspiration og tak for venlig omtale🙂

  2. Da det ikke er leksikalt, er der ikke noget svar, af den grund af det ikke er objektivt. Så svaret er efter min opfattelse summen af den enkeltes informationer om hvad en rigtig mand er. Og det gælder også hvad en rigtig kvinde er.

    Men skal man definere en mand, så må det være det der hænger mellem benene og har man det, er man en mand og har man det ikke er man en kvinde.

    Jeg har samme interne diskussion om, hvad en dansker er, om min version er, at man er dansker når man har dansk pas eller dansk statsborgerskab. meget firkantet, men dog anvendeligt. Men hvad vil det sige at være dansker? Så er vi ovre i det subjektive igen og ikke leksikalske.

    Jeg havde en diskussion med en lille dreng for et par dage siden, der sagde ‘jeg er palæstinenser’ hvorefter jeg tilføjede, at hvis han var dansk statsborger, så er han dansker. Er det firkantet?

    Jeg kan også anbefale damefokosten til andre læsere fordi siten er analyserende og stiller spørgsmål lidt ud over det sædvanlige. Men det gør jeg tilgengæld også på min blog. http://semit.wordpress.com/

    • Semit:

      Jeg er ikke enig i, at der ikke er noget svar, bare fordi at det ikke er “leksikalt”:o).. Men jeg er enig i – i hvert fald som udgangspunkt – at svaret kan findes i summen af den enkeltes informationer af hvad en “rigtig mand” er, omend jeg nok ville bruge ordet “opfattelser” i stedet for “informationer”..

      Hvad angår diskussionen om hvad en “dansker” er for en, så følg med i min serie om opfattelse af identiteter, jeg tror den kan interessere dig, når jeg kommer lidt længere med den:o)

      Mvh

  3. Undskyld sent svar herfra:o)

    Camilla:

    Velbekomme:o).. Jeg vil gerne promovere andre bloggere, som har interessante emner og som kan finde ud af, at få mig til at tænke over verdens indretning;o).. Så det er egentlig bare en tak til jer, for at gøre lidt ekstra ud af tingene og give lidt inspiration:o)..

    Udover det, så har du helt ret i at vi bør starte med at definere hvad en “mand” er for en størrelse.. Jeg må tilstå, at jeg til tider har det lidt underligt med at tænke på mig selv som “mand”.. Forstå mig ret, jeg er klar over, at jeg er hankøn og jeg gider ikke lade mig kue og være i “kontakt med min feminine side” og hvad der nu ellers kan findes på, at vi mænd skal acceptere:o).. Men en “mand”? Nok mere bare en “fyr”.. Jeg er trods alt stadig ungkarl, studerende, drengerøv (omend en reflekterende en af slagsen, bevares:o) mm., så jeg har svært ved at opfatte mig selv som “mand”.. Og det værste er, at jeg nærmer mig de 32 med hastige skridt, men stadig ikke har fattet, at jeg ikke er 25 mere.. Ok, det er måske ikke så meget noget der har med “mand” at gøre, men alligevel:o)..

    Så hvad er en “mand” og – for at blive i tankeeksperimentet – hvad er en “kvinde”:o)

Skriv et svar

