Skip to content

En pludselig åbenbaring!

11. maj 2010

Eller hvad man nu skal kalde det..

Jeg ved ikke om min intense eksamenslæsning er ved at give resultater, men i hvert fald vågnede jeg op fra en meget interessant drøm om kultur (?) med spørgsmålet: “Hvor mange er der brug for i en kultur?” – Jeg stillede rent faktisk spørgsmålet som jeg vågnede, mens jeg stirrede forvirret omkring mig i min lejlighed, uden at kunne forstå hvordan jeg kunne være her, når jeg lige havde været i en båd på toppen af en sten, indblandet i en diskussion med en af mine kollegaer, der samtidigt var en blanding af Margaret Meads og Emile Durkheim (tror jeg nok, ellers snød skægget mig).. En drøm som diverse psykolog-studerende nok kunne få mange interessante ting ud af (skriv bare, hvis I vil have flere detaljer eller høre om andre drømme, jeg er meget kreativ når jeg sover)..

Men mens det gik op for mig, at båden, stenen og min-kollega-Meads-Durkheim-gutten (eller gutinden, som sagt, skægget kan have snydt) kun var en drøm og jeg sad og afventede et besøg af eventuelle rumvæsner, der skulle være interesserede i at undersøge mit korpus (hvorfor skulle de egentlig det), hang spørgsmålet fast.. Hvor mange mennesker/individder (hvad hvis vi taler om rumvæsner?) kræver det, før vi kan tale om at de udgør en selvstændig kulturel størrelse?

Lad os sige, at vi begyndte at tale om indvandre-kultur back in the days.. Hvor mange tyrkiske gæstearbejdere skulle der til, før vi kunne tale om “de fremmedes kultur” og om “kulturernes sammenstød”? Er det nok, at der er to, så er der en kultur? Eller skal der et større tal på? Og hvis så, hvor mange? Og hvorfor lige det antal vi kommer frem til?

Jeg kunne simpelthen ikke falde i søvn igen, primært fordi jeg skulle på toilettet og da det var overstået, var spørgsmålet så klart i mit hoved, at jeg bare måtte få det videre ud til jer andre.. Så her har I det; Hvor mange individder kræver en kultur, før vi kan tale om en kultur? Og hvorfor lige det antal, som du/I kommer frem til? Bare rolig, jeg har ikke noget bud på det, så jeg vil ikke begynde at fortælle at dit/jeres bud er helt hen i vejret..

Ser frem til bud:o).. Og en – forhåbentlig – god nattesøvn

Sov godt

From → Samfund, studie, Tanker

3 kommentarer
  1. Hvis man er en god liberal, er svaret på dit spørgsmål: én.

    Kom op på Den Sorte Diamant en dag, så kan vi måske drikke en kop kaffe.

    Bielefeld

  2. Men … for at svare seriøst på dit spørgsmål.

    Kultur er et halvmoderne begreb – hører til det industrimoderne, som man kaldte det engang. På det tidspunkt opfandt man det dobbelte kulturbegreb, som man stadig opererer med (eller de professionalle symbolanalytikere …). Dette kulturbegreb bør vi udskifte eller erstattet med noget andet. Dengang kunne man diskutere antallet af kulturer. Begrebet underminerede sig selv, da man begyndte at tælle. Først fik vi to kulturer, så tre, dernæst, og nu har vi mange – multikultur. Vi tæller ikke længere. Da kultur blev sat i flertal, var den på vej mod sin død.

  3. Hej Bielefeld:o)

    Og hvis man er marxist, er svaret to.. En magthaver og en arbejder som magthaveren undertrykker med kulturen:o)..

    Jeg er med på baggrunden for opståen af begrebet “kultur” og de forskellige teorier omkring kulturbegrebet.. Eller, nogle af teorierne forvirrer stadig, men det er en anden snak..

    Jeg var mere nysgerrig om hvornår vi kan begynde at tale om, at der er folk nok til at skabe en kultur? Er det nok, at der er to personer, før vi har en “kultur” eller skal vi op på et større antal mennesker, før vi kan tale om kulturer?

    Hvad angår hvor mange “kulturer” der er, så skal vi først definere hvad “kultur” er.. Og det afhænger jo af hvilke teorier du forholder dig til, f.eks. vil Geertz jo mene, at kultur ikke er noget statisk (og som sådan ikke kan defineres), men noget der opstår i mellem mennesker..

    Mvh

Skriv et svar

