Skip to content

“Kan man være religiøs homo?”

24. maj 2010

Det er overskriften på en artikel i Politiken i dag, hvor tre homoseksuelle – henholdsvis en kristen, muslim og jøde – bliver spurgt om netop dette.. Et spørgsmål alle tre svarer bekræftende på med uddybninger og fortællinger om deres oplevelser og bekymringer om netop dette..

Jeg hæftede mig naturligvis primært ved den jødiske deltager, Anna Fogel, hvis svar overraskede mig lidt, både positivt og negativt.. Positivt via hendes egne betragtninger på spørgsmålet, negativt via hendes opfattelse af andres syn på hende.. Eller, egentlig var der ikke nogen negative overraskelser, eftersom jeg egentlig allerede var klar over at der sladres meget, det gør der i små samfund.. Men det er trist at der er folk der er mere fokuseret på andres “syndige livstil” end deres eget..

Men den positive overraskelse.. Anna virker til at være meget velovervejet og nuanceret om sit syn på konflikten mellem at være homoseksuel (eller i hendes tilfælde, biseksuel) og religiøs.. Især hendes udtalelse om at hun ikke vil “føre sig frem på jøders bekostning”, synes jeg er sympatisk.. Når man tænker på den debat (kamp?) der er om homoseksuelle vielser i den kristne kirke, så synes jeg at det er rart at se en person, der ikke har behov for at promovere sig selv på denne bekostning.. Det er den opfattelse jeg får af nogle homoseksuelle fortalere, når jeg betragter den kristen-homoseksuelle debat..

Det sagt, så undrer jeg mig lidt over Annas bekymringer i forhold til religionen.. Det er ikke et “problem” at kvinder er homoseksuelle (heller ikke mænd, men den kommer jeg lige tilbage til), da det er forholdet mellem to mænd der omtales og ikke om par af samme køn som helhed..

Debatten om homoseksualitet i Jødedommen er lang og selv nogle af de større jødiske halachiske skikkelser, har udtalt sig til “fordel” om homoseksuelle kvinder.. Når jeg sætter “fordel” i gåseøjne, så skyldes det mere, at de ikke har udtalt sig til fordel for et forbud mod lesbiske, men det er en længere debat..

Hvad angår mænd, så er forbuddet mod at to mænd har sex.. Ikke at mænd ikke må være homoseksuelle, en omstændighed man reelt ikke selv vælger.. Der står ingen steder at “en mand må ikke være homoseksuel”, men derimod at “en mand ikke må ligge med en mand, som man ligger med en kvinde” (altså, har sex) – to vers der dog også kan diskuteres, hvis man virkeligt vil gå i detaljer, men så skal man ignorere den lange halachiske diskussion, der allerede eksisterer..

Der hvor jeg undres lidt, er ved spørgsmålet om kvinder så reelt må have sex med andre kvinder?  Og hvordan defineres “sex” overhovedet halachisk set? Teknisk set, så har kvinder ikke noget bud om at “formere” sig, det bud ligger på manden, så min umiddelbare fornemmelse er, at homoseksuelle kvinder, i henhold til Halachah, har lov til at have et forhold til andre (jødiske) kvinder, uden det reelt er et problem? Det er jeg dog ikke sikker på, men det kunne da være rart at få nogle bud fra folk, som har indsigt i spørgsmålet – hvilket der sikkert ikke er mange af mine læsere der har, så det er vidst noget jeg må tage videre:o)..

Endeligt – og det vel konklusionen – så ja, man kan godt være religiøs homoseksuel, ligeså vel som man kan være heteroseksuel og religiøs.. At man er homoseksuel, betyder jo ikke at man automatisk farer ud og har sex med andre mænd, ligesom heteroseksuelle vel heller ikke automatisk farer ud og har sex med en masse kvinder:o)..

Så det var vidst ordene:o).. Ser frem til kommentarer..

Mvh

Ps. Et andet emne, som et eller andet sted er meget mere graverende end dette, er sladderen og synet på homoseksualitet som en væsentlig større synd end alle andre synder.. Det er trist at opleve, at homoseksuelle skal udstilles i den grad som de gør, uagtet om man mener at homoseksualitet er syndigt eller ej.. Jeg tror ikke, at der er nogen mennesker den kan frasige sig at gøre synder, uanset religiøs observans, så måske skulle man starte med at kigge indad, inden man begynder at bekymre sig om andres synder.. Jeg ved i hvert fald med mig selv, at der er en del ting jeg bør arbejde kraftigt på, før jeg begynder at ville stene homoseksuelle..

3 kommentarer
  1. Sebastian permalink

    Hold da op en debat, det affødte – tak for linket.

    Du må da meget gerne følge op på det.

    Nævner NT og koranen egl noget om kvinder og homoseksualitet – og hvad med andre store religioner? Aner du noget om det?

    Sådan overordnet set kunne det jo handle om slægtes videreførsel, der ikke kunne lade sig gøre, hvis man ligger med én af samme køn i stedet for én af det modsatte; men det skulle vel være samme problem, om det er kvinder eller mænd, eller har jeg overset noget? For få mænd i verden, f.eks.?

    Og for nu at bruge et kristent udtryk, så er det jo trist, at der blandt så mange mennesker, med undskylning/forklaring i religion er så meget fokus på splinten i broderens øje, men så lidt på bjælken i ens eget.

  2. Hej Sebastian:o)

    Ja, det er altid to gode emner, der kan få folk op af stolene, især hvis de sættes sammen:o)..

    Hvad angår NT og al-Qur’ân, så er jeg ikke sikker.. Jeg tror ikke at NT nævner noget specifikt om kvinder, kun i forhold til mænd..

    Sådan overordnet set kunne det jo handle om slægtes videreførsel, der ikke kunne lade sig gøre, hvis man ligger med én af samme køn i stedet for én af det modsatte; men det skulle vel være samme problem, om det er kvinder eller mænd, eller har jeg overset noget? For få mænd i verden, f.eks.?

    Jeg kan godt følge dig her og har selv haft tanken, især i forholdet om, at mænd har påbud om at formere sig (og det gør man altså bare ikke med andre mænd:o), så det er ikke umuligt.. Jeg bliver virkelig nød til at finde ud af hvordan “sex” defineres:o)

    Det med bjælken i ens eget øje, kan jeg kun være enig i.. Det er jo ikke alting ham Jesus sagde, der var så dumt:o).. Det der virkelig bekymrer mig er i forhold til unødig modvilje mod andre og sladder.. Vi har to udtryk i Jødedommen, Sin’at Hinam (grundløs had) og Lashon haRa’ (“ond tunge”, altså sladder), som er noget af det værste man kan gøre i Jødedommen.. Sin’at Hinam var skyld i at det andet Tempel blev ødelagt (set fra et jødisk teologisk synspunkt), mens Lashon haRa’ er som at slå et andet menneske ihjel.. Så det burde være vigtigere at forholde sig til end to kvinder der har sex med hinanden..

    Mvh

  3. A´llan permalink

    Hvis du ser den israelske film HaSodot, der handler om to piger på en religiøs pigeskole i Tzfat, der forelsker sig i hinanden, kan du se den ene af dem, der angiveligt skal være et halachisk geni, argumentere for, at det handler om spild af sæd, og det foregår ikke når kvinder er sammen, så lesbiske forhold skulle være, nå ja, kosher.

Skriv et svar

