Skip to content

At være “pro”

28. maj 2010

Og her tænker jeg ikke på at være “professionel”, men at være pro-et eller andet..

Jeg har ofte bidt mærke i brugen af “pro-israelske” det ene og “pro-palæstinensiske” det andet.. Det har oftest været i sammenhæng med f.eks. blogge eller organisationer, der “repræsenterer” henholdvis en israelsk eller palæstinensisk side af konflikten i Israel..

Men det har været en betegnelse, som jeg mener er totalt misvisende.. F.eks., mange har den opfattelse, at hvis du er pro-israelsk, så er du per automatik anti-palæstinensisk og omvendt.. Men hele forholdet mellem brugen af præfikserne  “pro” og “anti” er i forhold til om man er for noget eller imod noget.. F.eks. er jeg meget imod nazisme, så jeg kan godt siges at være “anti-nazist”, selvom jeg egentlig slet ikke vil hægtes sammen med betegnelsen “nazist”, men skidt..

Kigger man så rundt på de forskellige blogs og organisationer rundt omkring, så er de fleste skrevet i forhold til Israel og ikke så meget i forhold til palæstinenserne, hvilket vil sige at de fleste blogs og organisationer reelt er enten pro- eller anti-israelske og ikke f.eks. pro- eller anti-palæstinensiske.. Dermed ikke sagt, at disse ikke også findes.. Man kunne måske med rette også tale om “Israel-kritiske” eller “Palæstinenser-kritiske” blogs og organisationer, hvilket vel ville symbolisere at man ikke reelt er imod eksistensen af den ene eller anden, men forholder sig kritisk til dem..

Men hvorfor er det så vigtigt for mig at få frem? En af grundene er, at jeg ikke er anti-palæstinensisk bare fordi jeg er pro-israelsk.. Jeg går ind for tostats-løsningen, selvom forholdene for denne indebærer en omfattende diskussion omkring forholdene af bl.a. grænser.. Men jeg ser ikke andre bæredygtige løsninger for Israel og en kommende palæstinensisk stat.. Jeg forsøger også at fremhæve positive sider ved palæstinenserne, ting som oftest overses i forsøget på at gøre dem til ofre for Israel, noget jeg er modstander af, da man dermed reelt fratager palæstinenserne mulighed for at skabe muligheder.. Palæstinenserne kan, lige så vel som alle andre, udemærket finde ud af at tage ansvar for dem selv, skulle de få muligheden.. At ville gøre dem til ofre for Israel og derved fratage dem deres egen selvbestemmelsesret er nedværdigende for dem.. Som det er i dag, bliver palæstinensere nærmest kun defineret i forhold til Israel, ikke kraft af hvad de selv har formået..

På samme måde med Israel.. Når jeg oplever anti-israelske personer, har jeg vitterligt svært ved at tage dem seriøst.. De er jo imod Israel, hvor meget kan jeg stole på deres syn på Israel? Kan jeg forvente at de vil være nuancerede? Ikke meget.. Folk der udelukkende fokuserer på de negative aspekter ved landet, er vel ikke synderligt nuancerede? Dermed ikke sagt, at der ikke er negative aspekter ved Israel, det er der, lige så vel som der er ved alle andre nationer, men dog ikke kun negative aspekter..

Desværre har medier det kun med at fokusere på disse aspekter.. Og når der bliver fremhævet noget “positivt” fra Israel, er det typisk selvkritiske film, som f.eks. “Beauford”, “Dancing With Bashir” og den aktuelle “Libanon”.. Forstå mig ret, jeg er imponeret over kvaliteten af disse film, ligesom jeg er det af kvaliteten af mange andre israelske film.. Israels filmindustri er talentfuld og man skaber seværdige film for få penge, men ved anmeldelser og omtaler af førnævnte film, er det ikke det der kommer frem, men i stedet negativt fokus på Israels handlinger.. Ikke engang positive forhold til Israels evne til at se kritisk på sig selv, bliver fremhævet..

Der bliver heller ikke fremhævet succes-historier fra samarbejdet mellem israelere og palæstinensere, som f.eks. IPSO og andre lignende initiativer.. Der er også diverse eksempler på samarbejde mellem politiet, som denne artikel f.eks. bevidner..

Så det korte af det lange er, at det ville være rart med flere “proer” og færre “antier”, der kan anderkende hinandens værd, i stedet for at ville grave grøfter og skabe mere og dybere had folk imellem.. Dét er i hvert fald ikke vejen frem til en løsning..

Mvh og god weekend:o)

Skriv en kommentar

Skriv et svar

