Skip to content

“Intet nyt er godt nyt”

31. august 2010

As the saying goes.. Og ja, det har vaeret lang tid uden lyd fra mine kanter, men jeg har – naturligvis – forberedt en god undskyldning.. Eller, jeg har da i hvert fald en undskyldning klar.. Jeg er flyttet.. Ikke bare flyttet, men virkelig flyttet.. Jeg har pt. adresse i Israel, et adresseskifte der har bragt en del forandringer, tanker og foelelser med sig, baade af gode og mindre goder omstaendigheder..

Den bedste, lykkeligste og – har jeg en fornemmelse af – stoerste forandring er, at jeg er blevet forlovet.. Ja, jeg skal giftes.. Det i sig selv er en meget underlig fornemmelse, noget som ikke er gaaet helt op for mig endnu, men giftes skal jeg.. Og jeg ser frem til det:o).. Jeg har ikke talt saa meget om hende, paa trods af at vi har kendt hinanden siden vinters, pga. at jeg ville vaere sikker paa om det vitterligt var hende, inden jeg forholdte mig til det.. Og det er saa hende.. Eller det bliver hende..

Det er saa punkt nummer 1 i min nye selvopfattelse.. Forlovet, soon to be married, formodet voksen og fornuftig og ikke mere kun fokus paa mig selv og hvad JEG vil…

Noget andet er da det gik op for mig at jeg boede i et andet land..  Ikke et fremmed land, jeg kender trods alt lidt til Israel og det israelske samfund efterhaanden, men stadigvaek, det er ikke kun et ferieophold, men et laengere ophold (der maaske ender med at vaere permanent nu jeg skal giftes?), saa jeg kan jo pludselig haefte betegnelsen “udlandsdansker” paa navneskiltet (sammen med forlovet).. Og der ligger en del underlige fornemmelser i den betegnelse, for selvom jeg godt nok taler sproget og kender tonen og omgangsformerne hernede, saa er jeg stadig “fremmed”.. Tag noget saa simpelt som en bankkonto.. Jeg har ingen bank hernede.. Ok, jeg har kun vaeret her en maaned, men stadigvaek, naar man ved at man skal vaere her i laengere tid, saa goer det en forskel.. Eller det at jeg ikke har overblik over hvilket busser der koerer hvorhen.. For at vaere aerlig, til tider er jeg nervoes for om jeg er kommet paa den forkerte bus og i stedet for at ende i Ma’ale Edumim (som ser ud til at blive mit kommende bosted, den vender vi tilbage til), ender i al-Azarya, der ikke ligefrem er kendt for det broderlige forhold mellem muslimer og joeder.. Ok, efterhaanden er omfanget af mit manglende overblik over buslinjer skrumpet til om jeg ender i den ene eller den anden ende af M”E, som trods alt ikke er helt lille.. Men bare det, at man ikke har helt styr paa hvordan man kommer omkring, har en vital betydning for ens selvfoelelse, maa jeg erkende..

Saa er der opholdet paa Mahon Meir, et zionistisk yeshivah, som har forbindelse til Merkaz HaRav og en del folk der har vaeret og stadig er aktive i bosaetterbevaegelsen.. Og ja, det kan maerkes.. Det er nu ikke grunden til at jeg valgte lige Machon Meir, men deres fokus paa integrationen og kaerligheden til det joediske folk, samt viljen til at laere og undervise i hele det joediske spekter af religionen og ikke kun fokusere paa f.eks. Talmud eller Torah.. Men, noget der har overrasket mig lidt, da jeg – indroemmet – forventede at finde en uvilje mod araber/palestinensere, er netop hvad der “mangler”.. Forstaa mig ret, jeg savner det ikke, men det overrasker mig, at der ikke er en fjendtlig attitude mod palestinenserne, tvaertimod, saa bliver folk irettesat naar de taler negativt om palestinensere.. Ja, M”M mener at Israel boer udgoeres af baade “Israel proper” og Vestbredden (bedre kendt som Yehudah v’Shom’ron hernede), og ja, de stoetter bosaetterbevaegelsen, men nej, de opfordrer ikke til had mod palestinensere.. Hvis saa, saa er det gaaet min naese forbi..

Og saa er der Ma’ale Edumim.. Fantastiske, smukke, vidunderlige Ma’ale Edumim.. Skal man tro medierne (og diverse israel-hadende personager), saa er M”E en af aarsagerne til alle verdens krige, i og med at det er en bosaettelse.. Det er dog svaert at se, naar man tulrer omkring her, isaer i shoppingcenteret, hvor baade palestinensere og joeder slendrer omkring, uden at skule ondt til hinanden.. Sandt, det er en af de “bosaettelser” som fordoemmes af “verdenssamfundet”, men naar man gaar omkring her og ser den virkelige situation, hvordan forholdet virkeligt udspiller sig og hvordan de folk der bor her virkelig er, saa er det svaert at faa billederne til at passe sammen.. Paa den ene side mediernes fremstilling af “bosaettere” som onde religioese fanatikere der hader palestinensere, og paa den anden side en hverdag som i enhver anden stoerre by, hvor folk af forskellig religioes observans og med forskellige etniske baggrunde, passer deres daglige trummerum, uden at vise noget spor af det gensidige had, som medierne paastaar skulle vaere fremherskende hernede..

Og ja, jeg er klar over at der sidder folk derude der straks vil skynde sig at anklage mig for at “undskylde Israel” og hvad man ellers finder paa, men nej, hus forbi.. Jeg beskriver min hverdag og mine oplevelser, og hvis de ikke lige passer ind i dit/jeres verdensbillede, saa beklager jeg, men saadan er der jo saa meget:o)..

Hyg jer deroppe nordpaa..

PS. Tilgiv mine ae, oe og aar.. Min computer gik i stykker (og min ipod er blevet vaek!), saa indtil jeg faar fat i en ny computer, maa I leve lidt med det:o)

PPS. Jeg har snart tre ugers ferie og saa haaber jeg at kunne bruge en masse tid paa at tage en masse stemningsbilleder og film, samt – naturligvis – faa skrevet lidt:o)

6 kommentarer
  1. Lyder fedt; tillykke med dit liv!

    Vær lykkelig!

  2. Louisehaaber permalink

    Hej Peter.
    Tillykke med forlovelsen og flytningen. Vildt:-) Ligger Maale Edumim i ved Gush etzion? Der er helt fantastisk smukt. Glæder mig til at høre mere og til at se en masse billeder.
    VH Louise

  3. Til lykke med forlovelse og alt godt.

  4. Petersen permalink

    Tillykke!

    Og spændende at læse om dine oplevelser i dit nye (?) land. Jeg håber, du fortsætter med skildringerne. Det kan godt blive rigtig interessant at følge!

    Vedr. specialtegn. Du kan godt skrive æ, ø og å, selv om de ikke er på tastaturet:

    Se: http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/tastaturgenveje-til-internationale-tegn-HP005186562.aspx

    mvh Leif

  5. Det var en god ide. Det ser ikke godt ud på den anden side af sundet:

    http://semit.wordpress.com/2010/09/15/reportage-om-antisemitisme-i-sverige/

    Jeg var selv i Israel for 2½ måned siden og fór flere gange vild i den gamle bydel i Jerusalem, men min søn på 16 kunne finde vej.

    Vi nåede også vestbredden, yam hamelach og masada, østjerusalem. Det er modigt at bytte med israel.

    Det bliver jo spændende at følge dit liv fremover med lidt blogging. Jeg udgiver selv 1-3 artikler pr dag om Israel.

  6. Nu går der ikke ret lang tid før den nye letbane er på trapperne. Jeg går ud fra den kører gennem Male Adumin.

    Så håber jeg, at du alle andre kan bruge den. Den yderste venstrefløj har allerede været ude og kalde den apartheid-banen, men hvis ikke der er religiøse check og alle kan anvende den, så brokker de sig for at brokke sig. Ligeledes, at man i enkelte situationer har indskrænket en motorvej for at få plads til skinderne. Der er lige kommet en artikel i dag på http://www.modkraft.dk, der er yderst israel-kritiske men af samme grund er der flere og flere israel-venlige, der følger med og medkommenterer, da deres blogge er åbne.

    De kalder jo også metrobyggeriet på palæstineneisk jord, men palæstina findes nu engang ikke. I så fald skulle man have inddraget en del af palæstina, der ikke findes, da de har afvist det gang på gang, især de oprindelige faktuelle planer fra 1947-48. Så vestbrededen er ikke palæstina, da et lands bestående kræver international anerkendelse, een regering og bæredygtighed. Det nærmeste man kan komme deres ønskedrøm er landet Jordan og PLO HAR faktisk forsøgt at ‘besætte’ dele af Jordan for at oprette en mini-palæstina ca i 1970, men det blev stoppet med magt af Kong Hussein, en massakre, få kender til. Man snakker nemlig kun om de episoder hvor israelere skyder mod arabere/palæstinensere, men ikke når det er arabere mod arabere.

    Arafat later claimed that the Jordanian army killed between 10,000 and 25,000 Palestinians, although more conservative estimates put the number between 1000 and 2000. http://en.wikipedia.org/wiki/Black_September_in_Jordan

Skriv et svar

