Skip to content

Så kort tid, så mange store hændelser…

12. december 2010

 

Ok, store hændelser er nok en subjektiv vurdering, men i hvert fald én af dem, har ramt mange flere end mig selv og væsentlig mere, end den har ramt mig.. Den vender jeg lige tilbage til..

 

Min mor kom og besøgte mig i Israel for første gang.. Hun kom hertil for to ugers tid siden, et ophold der startede med fire dages afslapning på hotel ved det Døde Hav, med alt betalt.. Hvad kan jeg sige, det er min mor og hun skal have en god start på hendes første ophold i Israel..

Hun nød det.. Også mig.. Eftersom at jeg tog op for at hente hende, på hendes første tur uden for Skandinavien, var det fantastisk at komme tilbage til varmen.. Forstå mig ret, jeg nød at være i Danmark de to dage jeg var tilbage, men det var for koldt.. Fire måneder var åbenbart nok til at vende mig af med kulde.. Og at vi kunne få varmen igen ved det Døde Hav, var kun fantastisk..

 

Men nu var hun ikke kun kommet for at besøge mig, men også min kone.. Nemlig ja, jeg er blevet gift! Sidste tirsdag gav jeg min kone ring på fingeren, i selskab med en masse fantastiske venner.. Alle de frustrationer, al den stress og alle de bekymringer jeg var igennem, udmøntede sig endelig i en fantastisk aften, som kommer til at være en af de største, hvis ikke den største, i mit liv.. At få lov til at sætte ringen på min kones finger og binde mig selv til hende, var noget jeg gjorde med stor taknemmelighed.. Mange har sagt at hun var heldig, at finde en fyr som mig (af uransaglige årsager), men den aften – og stadigvæk – følte jeg mig som den heldige..

Ikke kun på grund af hende (dog især på grund af hende) blev aftenen perfekt.. Også vores gæster, familie og venner, var med til at skabe rammen om begivenheden, med alt fra sækkepibe (tak til Bernard, du var kanon:o) til mavedansere og trommespillere der løftede taget (tak til Saleh Heby), var det lidt af et alternativt bryllup, selv for Israel.. Men især den glæde og kærlighed som folk viste os, gjorde aftenen til en uforglemmelig aften..

 

 

Brylluppet blev desværre fejret i skyggen af en katastrofe i det nordlige Israel, en skovbrand der førte til 43 dræbte og et kæmpe skovområde fuldstændigt brændt ned.. Branden blev startet af fire unge arabere, der uforvarende efterlod et bål tændt, noget de burde have været opmærksom på, efter en lang tørke hernede..

Branden blev af uransaglige årsager, set som en anledning til fest af flere arabere i Israel, ligesom den også blev set som påskud for en masse påsatte brande, rundt omkring i landet, som heldigvis ikke greb om sig, omend det kunne have ført til frygtelige konsekvenser..

De 43 dræbte er primært frivillige, der var på vej til et fængsel, for at få evakueret fangerne der.. Helte, der gav deres liv for at redde andres..

Branden blev nedkæmpet til sidst, med hjælp fra bl.a. USA og flere europæiske lande, men også – og måske især? – Tyrkiet, Jordan og palæstinensiske brandfolk.. Noget der ikke bør gå upåagtet hen..

 

Endelig er der stormen.. Vinterstormen i Israel og andre lande hernede.. Det har ført til lukkede havne, aflyste flyafgange og – tragisk – folk der er blevet blæst i havet.. Her i Ma’aleh Edumim raser stormen også, men har indtil videre “kun” ført til strømafbrydelser, væltede træer, ingen søvn (for mit vedkommende) og en hel hvid horisont.. Normalt plejer vi at have udsigt til Jordan, i dag kan vi knap nok se villa-kvarteret på den anden side af dalen (ca. 500 meter væk)..

 

Og så har der jo været Wikileads oven i alt det, noget som ikke har fanget min opmærksomhed så meget, hvilket vel er forståeligt baseret på ovenstående.. Så kort sagt, det har ikke været kedeligt hernede den sidste tid..

 

Pas på jer selv deroppe:o)

 

Mvh

From → Israel, Tanker

One Comment
  1. Det er nogle gode billeder og en god oplevelse, du har haft. Tillykke med dit skift. Det er jo også meget, der falder sammen på en gang. Det bliver ikke kedeligt at være dernede. Nu får I snart en letbane, der går 10 km øst for Jerusalem, så det er vist nærmest i dit område. Så må vi se om det binder flere mennesker sammen. Nu har du bundet dig til 1, så mangler du bare de andre 7,5 mennesker israelere, men øvelse gør mestre.

Skriv et svar

