Skip to content

Meget præcist sagt..

5. januar 2011

 

Jeg stødte på dette citat af historikeren Etienne Gilson om RaMBaM (eller Maimonides, som han er bedre kendt i den vestlige verden):

“What he (RaMBaM) wished to remind his contemporaries , was that Judaism is first of all a religion; that a religion is not based upon liberty of thought, but a free acceptance of a certain way of thinking, but that one is not free to repudiate it if one pretends to profess that religion!”

 

Jeg er enig med hende.. Og det er netop dén holdning jeg har til religion og folk der forsøger at indrette en given religion efter deres egne opfattelser.. Og det er netop dét jeg har et problem med i forhold til Reform-bevægelsen (den jødiske bevægelse) og lignende bevægelser i andre religioner, at de vil omforme religionen så det passer dem, fordi de føler sig selv utilstrækkelige i forhold til hvad de opfatter som religionens krav til og af dem, hvilket reelt bare siger mere om dem end om religionen selv..

 

Tak til Gilson for at fremhæve dette og tak til RaMBaM for at minde sine samtidige (og os i dag) om dette..

 

Mvh

From → Jødedom, religion, Tanker

2 kommentarer
  1. Shalom

    Jeg vil ikke kalde dem for reformister, eller for en bevægelse, det er trods alt at give dem for meget respekt.

    Jeg vil hellere kalde dem for svage sjæle der ikke vil udfordres, de vil hellere selv retfærdiggøre deres liv, ved at prøve at “reformere”, “sekularisere” eller hvad alle disse metoder for at ændre en religion på kaldes.

    Jeg forstår heller ikke deres pointe, jeg tænker tit, hvis jeg ikke bryder mig om noget i Islam, så vil jeg ikke hverken bagatalisere det eller fordreje det så det passer til mine behov. Jeg vil bare sige, at jeg ikke er så troende- Det er enkelt sandt og mere sigende.

  2. Jeg er enig i det med hvorfor de har så travlt med at ville omforme religonen, når de alligevel ikke gider forholde sig til den..

    Desværre er der folk, der mener at det er deres ret og pligt, at “få religionen ind i det nye årtusinde”.. Af en eller anden uransaglig årsag.. Det “bedste” er, når de kræver sig værende meget religiøse, som f.eks. når en kvinde går med tzitzit (skuesnorene), fordi det står i Torah at man skal (sandt), men vælger at overse, at tzitzit er “beged ish” (tøj beregnet for mænd) og dermed ikke må bæres af en kvinde.. Det er hvad man populært kalder “cherry picking” og er ret useriøst..

    Deres argument er, at Jødedommen ikke er en “stivnet” religion, som ikke udvikler sig, hvilket er sandt, men måden Jødedommen udvikler sig på, er ikke som de gerne vil have den.. Jødedommen tager udgangspunkt i Torah og tolkningen af Torah, som ikke kan gøres af hvem som helst, der lige har læst den nyeste fortolkning af Skabelsesberetningen.. Men det mener de, tilsyneladende, at de har ret til.. Det er lidt ærgerligt og trist, for det fjerne det intellektuelle i religionen..

    Desværre er der folk der står i den modsatte grøft, som har det samme problem, bare med omvendt fortegn.. Jeg så din diskussion med Zulfqar på Shia-online om kysseri i det offentlige rum.. Det er lidt det samme, som jeg også oplever engang i mellem..

Skriv et svar

