Skip to content

“Kan man nu virkelig stole på ham?”

28. januar 2011

Nogle af jer kan sikkert huske min og Semits “diskussion” med “Ladycroc”, ved mit indlæg om subjektive holdningers forvandling til fakta..

“Ladycroc” gjorde mig faktisk en kæmpe tjeneste, ved netop at understrege en lang række af mine punkter, samt tydeliggøre mange andre problemer ved debat med folk, når emnet er Israel-Palæstina (og reelt bare i det hele taget, når det kommer til debat)..

En af mine venner har forsøgt at overbevise mig, om at det er total spild af tid at diskutere med folk, som repræsenterer palæstinenserne, da de alligevel konstant lyver om forhold og fakta, hvorefter “vi” så kan bruge en masse tid på modbevise det, mens de så finder på nye løgne..

Han henviste til min tv-optræden som et eksempel, hvor min “modstander” kom med en del usandheder, som jeg så efterfølgende måtte forklare ikke var sande (som palæstinensernes tilstand i henholdsvis Gaza og Vestbredden, hvor han påstod at de sultede i Gaza pga. Israel, på trods af at alle tænkelige rapporter viser at Gaza flyder med mad, så det tydeligvis ikke er Israels skyld, hvis nogen sulter i Gaza, ligesom han påstod at Vestbredden var et sandt helvede, på trods af, at Abbas selv havde sagt, at de havde det fint)..

Jeg er dog stadig tøvende med at give ham ret, for selv om der er folk der ikke holder sig tilbage fra at bruge usandheder som argumentation for at overbevise andre, så ses det jo også på den anden side, ligesom det ikke er alle der gør det.. Jeg har talt med mange palæstinensere og har personlige venner, som forholder sig åbent til forholdene og ikke har trang til at lyve om disse forhold.. F.eks. Mira Awad, israelsk-arabisk (palæstinensisk) sanger og skuespiller, som afviser at der er apartheid i Israel.. Eller journalisten Khaled Abu Toameh, også palæstinenser, som er på min top5 over journalister, der formår at forholde sig objektivt og sagligt til tingene (sammen med Steffen Jensen)..

Tilbage til “Ladycroc”, som reelt er med til at give min ven ret.. “Ladycroc” har i sagens natur ikke påstået noget om sig selv, selvom man selvfølgelig nemt kan få en fornemmelse af, at en person der kalder sig “lady” er af hunkøn.. Det er “Ladycroc” dog ikke, han er palæstinenser, som har “Hamas” som politisk holdning og er Salafi (af hvilke mange lærde tager afstand fra terror, men siden “Ladycroc” her har “Hamas” som politisk holdning, så deler han vidst ikke den opfattelse).. Jeg vil ikke til at sætte navne på personer, så jeg holder fast i hans valg af “Ladycroc” eller, for at gøre det nemmere for mig selv, LC..

LC har en del påstande, som han ikke føler for at underbygge, ligesom han forsøger at tviste definitioner og begreber, så det reelt ikke har sin sande betydning.. F.eks. hele udgangspunktet for diskussionen, “apartheid”, som han påstår at Israel er.. Han påpeger og påstår så en masse ting, som for det meste ikke er sand, og siger at det beviser at Israel er apartheid.. F.eks. det med ægteskabet, at en jøde i Israel ikke kan gifte sig med en muslim (og så ser vi helt bort fra det tåbeligt indlysende problem, at han, som salafi, ikke mener at en muslimsk kvinde kan gifte sig med en jøde, eller at en muslim i det hele taget kan gifte sig med f.eks. en hindu.. Tal om hykleri her;o).. Det havde jeg jo allerede forholdt mig til, at Israel ikke er imod at jøder og ikke-jøder gifter sig som sådan, men der ikke er en instans – som der f.eks. er det i Danmark med borgerlige vielser – der foretager denne slags vielser.. Hvis en jøde og en ikke-jøde skulle gå hen og gifte sig i udlandet, så vil Israel anderkende dette ægteskab, så.. Hvor er apartheiden?

Selve ordet “apartheid” betyder jo “adskillelse” og det var det der var hele motivet og idéen i apartheidstatens politik, at adskille de “hvide” fra de “ikke-hvide”, hvilket blev gjort på en lang række punkter, hvorefter den “hvide” minoritet” undertrykte den “ikke-hvide” majoritet.. Dette er jo netop ikke tilfældet i Israel.. I Israel er der ingen adskillelse mellem jøder og ikke-jøder i Israel, så det ødelægger jo hele påstanden om “apartheid”.. De palæstinensere der bor på Vestbredden er ikke israelske statsborgere, så de har naturligvis heller ikke samme rettigheder.. Men læg mærke til, at ikke-israelske palæstinensere i Jerusalem rent faktisk har israelsk ID (det har jeg ikke engang), så de kan bevæge sig frit omkring i hele Israel, samt arbejde på samme vilkår som israelske jøder.. Er det apartheid? De kan spise på de samme restauranter, gå på de samme toiletter, tage de samme busser og toge, gå i de samme biografer, gå på de samme gader osv.. Hvor er apartheiden?

LC insisterede dog på, at der var apartheid, på trods af at han ikke kunne vise det nogen steder, så i stedet tog han fat i løgnene..

F.eks. som at der er visse jobs ikke-jøder ikke må udføre.. Jeg spurgte ham om hvilke, men han kunne ikke svare.. Han prøvede også at påstå, at beduiner, drusere m.fl. ikke have 100% ligeret, men da jeg spurgte ind til om han kunne komme med eksempler og om han kunne vise det ud fra israelsk lov, kunne han – naturligvis fristes man til at sige – ikke henvise til noget som helst..

LC holder sig heller tilbage fra løgne rettet mod mig, som han efterfølgende ikke vil følge op på, som når han f.eks. skriver:

“Og så er det jo ikke for sjov at mange menneskerettighedsorganer såvel som fx. US State Dept. report hvert eneste år registrerer grove menneskerettighedsovertrædelser, som er veldokumenterede fra flere sider (og altså ikke er andenhåndsudsagn og citater, som du anfører).”

Jeg spurgte ham til hvor jeg havde gjort det, men den smuttede han let og behændigt udenom..

Man kan nemt komme frem til konklusionen, at LC er både en løgner og en hykler, når han stikker af med bemærkninger som:

“man kan og må ikke gå på kompromis med menneskerettighederne.” (LC, come on, du har Hamas som politisk holdning? Gå på kompromis med menneskerettighederne)

Eller:

“at der bliver oprettet én stat i området, hvor alle – både majoriteten og minoriteterne – får de samme borgerretigheder og pligter” (som vi ser det i Gaza?)

 

Så hvad skal man mene om en mandlig salafist der Hamas-supporter, der giver den som kvindelig menneskerettighedsforkæmper, der bare vil have retfærdighed, kærlighed og velbefindene for alle?

Jeg vil lade det være op til jer derude.. Jeg vil bare påpege, at LC ikke er den eneste af sin slags derude.. LC er et symptom på hvad der er galt, at folk har en overbevisning, en opfattelse, som de ikke vier tilbage for at trække ned over hovedet på dig.. De lyver gerne om det, hvilket ikke burde komme som en overraskelse for nogen.. Er de klar til at sprænge sig selv i luften blandt en gruppe civile, som DU egentlig kunne være blandt, så har de heller ikke et problem med at lyve for dig..

 

Det er dog absolut et forsonende træk, at LC er Brøndby-fan:o)..

 

 

Og så lige en disclaimer: Jeg har ikke et problem med palæstinensere, muslimer eller andre.. Jeg kender palæstinensiske muslimer, som er fantastiske mennesker og som jeg holder af og respekterer af hele mit hjerte..

Og nej, jeg siger – stadigvæk – ikke at Israel er perfekt eller uskyldig.. Israel har en del at arbejde med, men så længe skal fokusere på at afvise, modargumentere og modbevise alle de løgne der er i omløb, kan det være svært at fokusere på det der reelt er problemer med..

 

Hav en fantastisk weekend derude:o)

One Comment
  1. Isaac Haskiya permalink

    Bäste Qol Yehudi! Du skriver bra. Det har jag också gjort en gång i tiden. Det hjälper inte. Tiden för debatter och förhandlingar är slut, åtminstone för Israels del. Den sittande regeringen kan handla om den vill och när den vill. Den har kunnat säga “nej” till USA och internationell påtryckning. Vänstern är borta och dess utopier också. I kommande val kan den aktuella majoriteten öka till över 65%. Om en del av Kadima sluter sig till denna majoritet då har Israel bättre utrymme för handling. Det är vantat! Vad det blir är en annan sak. God läsning, även i sammanfattad form, är Clausewitz! Där kan man finna ett av svaren till en lösning!

Skriv et svar

