Skip to content

Skribent hos Religion.dk

10. april 2012

Jeg fik ikke fortalt i mit indlæg forleden, at jeg også er blevet skribent for Religion.dk med fokus på Jødedom og livet i Israel, så der kan I også finde artikler og indlæg skrevet af mig.

Min seneste artikel, udover indlægget om Pessah i Israel, blev publiceret for en uge siden og er en forklaring om det jødiske syn på sjælen og hvem der har en plads i den Kommende Verden:

I jødedommen er der en klar forestilling om sjælens evighed, om genopstandelse, om en kommende verden samt om en dommens Dag, skriver den jødiske studerende Peter Kaltoft

“Denne verden er som en forhal til den Kommende Verden; forbered dig selv i forhallen, så du kan blive tilladt at indtræde i festhallen.”

Sådan står der skrevet i Mishnah, et udsagn tilskrevet R. Ya’aqov, Z”L. Denne verden er kun en forberedelse på, hvad der vil komme, hvad der kaldes ”Olam HaBa,” Den Kommende Verden.

Hvad er Den Kommende Verden?


Den kommende verden kan bedst finde sit modsvar i kristendommens og islams forestilling om Paradis, og så alligevel ikke.

Hvor jødiske lærde har en bred enighed om denne verden, kan vi finde forskellige teorier om Den Kommende Verden.

Alene i Talmud ser vi forskellige forestillinger om livet efter dette liv. Nogle af de lærde så De Messianske Tider og Den Kommende Verden som én og samme ting, men majoriteten så dem dog som to adskilte perioder…

Læs resten af artiklen her.

 

Jeg vil fremover give besked, når jeg har nye artikler publiceret, med links der fører til artiklerne.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

