Skip to content

Stat og Kirke

16. maj 2012

For noget tid siden skrev jeg et indlæg på min engelske blog, A Jewish Voice, omkring stat og “synagoge,” hvor jeg argumenterede for hvorfor jeg mener at stat og religion skal være adskilt, uanset om vi taler Kirke i Danmark eller Synagoge i Israel.

Det er jo ikke ligefrem en ny diskussion, snarere tværtimod, men den vedbliver med at være relevant, også i dag og ikke kun i Danmark (eller Israel), men i det hele taget. Jeg må tilstå at mine egne holdninger til emnet har rykket sig, fra at mene at enhver nation bør have en offentlig religiøs institution, der repræsenterede majoritets-religionen i pågældende nation/stat, dog med demokratiske rettigheder for alle borgerne, til at være, tror jeg, 90 % sekularist. At jeg er sekularist betyder dog ikke, at jeg ikke er troende. Jeg er troende, meget troende i nogle øjne, men jeg føler mere og mere at min religion er en privatsag, noget jeg tager på mig selv, som andre ikke skal underlægges (undtaget hvis de selv vælger det, naturligvis). Jeg forholder mig til min religions regler og love, i hvert fald så vidt det er muligt, men det er mit eget valg. Når det kommer til rettigheder som borger, mener jeg ikke at min religion hverken skal kræve mere eller mindre, end andre overbevisninger bør gøre. Når jeg forholder mig til mig selv som dansk statsborger, så er det netop det jeg forholder mig til, ikke om jeg er kristen eller ikke, eller hvad jeg nu end måtte bekende mig til, men udelukkende min status som dansk statsborger og de rettigheder der gives mig i forhold til loven i et demokratisk samfund.

Udgangspunktet for at jeg skriver alt dette er det evigt tilbagevendene spørgsmål om homoseksuelle og vielser. Debatten går kraftigt om dette i USA, hvor det seneste eksempel på en reaktion er Y-Loves kommen ud af skabet. Der er sikkert ikke mange i Danmark, der kender denne jødisk-ortodokse rap/reggae-kunstner, der om nogen må siges at udgøre alle former for minoriteter i USA, værende søn af en puerto-ricaner og en etiopier, værende jødisk og, viser det sig nu, homoseksuel. Denne debat i USA bringer jo igen emnet op i Danmark, hvor homoseksuelle har kæmpet en hård kamp for at få lov til at blive viet i kirker, noget jeg er lidt ambivalent omkring, da jeg ikke helt forstår at man vil giftes under en religion, som reelt afviser homoseksualitet som korrekt praksis, omend jeg fuldt ud forstår behovet for en officiel vielse i romantiske rammer.

Jeg forstår dog også at kirken afviser dette, ligesom jeg ville afvise at jødisk religiøs lov pludselig skulle ændres i forhold, der reelt går imod grundlaget for selv samme lov og dermed reelt liggyldigegør loven selv. Men problemet består, som bekendt, i at vi har en officiel kirke der er en institution i et samfund, der erklærer sig demokratisk og for ligeret for alle. Det er problematisk at en af statens institutioner dermed går imod sine egne principper og reelt udfører diskrimination mod en gruppe danske statsborger, alene baseret på konfessionelle uoverensstemmelser mellem hvad der er opfattet som korrekt og hensynet til borgerens ret til lige rettigheder. Derfor kan jeg heller ikke se at der er andet for end at adskille stat og kirke. Alt andet vil være udemokratisk. Kun i et sekulært samfund kan vi sikre at alle borgere får samme rettigheder uden skelnen til køn, religiøs overbevisning (eller mangel på samme), etnisk baggrund mm. Adskillelsen af stat og kirke vil også give kirken den frihed den har brug for, for at definere sig selv i det sen-moderne danske samfund og aktivt tage del i samfundet som spirituel og intellektuel institution i debatten om diverse etiske emner, der måtte blive relevante i fremtiden. Så længe kirken skal domineres af politiske problemstillinger og tage hensyn til hvad der er oppe i tiden, kan den ikke virke frit.

Norge har lige bestemt at stat og kirke skal adskilles. Hvornår bliver det Danmarks tur?

Skriv en kommentar

Skriv et svar

