Skip to content

De Jødiske Bønner

Bøn er en central del af Jødedommen, så det ville være underligt ikke også at lave en side for bønnerne..

Som udgangspunkt er jøder forpligtet på tre bønner dagligt; Morgenbønnen “Shacharit”, eftermiddagsbønnen “Minchah” og aftenbønnen “Aravit/Ma’ariv”..

Jeg vil løbende opdatere og uddybe en general beskrivelse af de jødiske bønner, samt – naturligvis – redegøre for de forskellige bønner..

3 kommentarer
  1. Ernst Jessen permalink

    Jeg har spørgsmål om tallit, altså bedesjalet. Jeg véd, der er er snore i hvert af de 4 hjørner (tzitzits), hvor der er bundet 5 knuder, hvorimellem der er forskelligt antal fletninger. 1: Bruger man disse snore, når man beder bønner, og holder man om disse knuder og fletninger, når man siger bønnerne? 2: Jeg har læst, at den vigtigste jødiske bøn hedder sjema. Indgår denne bøn i andre bønner, f.eks. i de 3 bønner, du nævner, og holder man om en af de 5 knuder, når man fremsiger sjema

  2. Hej Ernst:o)

    Det virker som om du har ret godt styr på det allerede..

    Shma’ (eller Sjema, som du skriver, det er ikke relevant, ordlyden er den samme) er opfattet som den jødiske “trosbekendelse”, selvom HaRaMBaMs (Maimonides) tretten trosartikler nok mere gælder som en reel troserkendelse.. Ikke desto mindre reciterer vi Shma’ to gange dagligt.. På hebraisk hedder det liqrat Shma’, hvor ordet “liqro” både kan betyde “at læse” og “at recitere”, og i henhold til Brachot-traktaten i Talmud, er det i betydningen “at recitere”, at liqrat Shma’ skal forståes, så det er ikke nok bare at læse indenad, hvert ord skal udtales og det skal udtales korrekt..

    De to gange recitering, morgen og aften, bygger på ordene “Uv’shochbecha uv’qumecha” (når du lægger dig og når du rejser dig, 5. Mosebog 6,7), som tolkes til at betyde, at vi er forpligtet til at recitere Shma’ aften (når vi lægger os – præcis fra hvornår til hvornår vi kan recitere Shma’, er der en længere diskussion om i Brachot i Talmud) og morgen (når vi rejser os)..

    Du har ret i, at vi holder tzitzit under recitationen af Shma’.. De fire snore holdes i venstre hånd i de to første dele af Shma’ og i højre i den tredje del, hvor de er i centrum (hvilket betyder at vi kigger på dem, hver gang de nævnes, og efterfølgende kysser dem som et udtryk for respekt)..

    Hvad angår knuderne, så er der forskellige måder at binde dem.. Læs eventuelt lidt mere om dem på Wiki, hvor du også kan se nogle forskellige eksempler på hvordan de bindes:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tzitzit

    Håber det hjalp:o)

    Mvh

  3. Hej. Jeg er forresten i Israel næste uge, så har du tid og lyst kan jeg lægge vejen forbi. Jeg skrev det samme på din email (den du vedlagde som kommentar på http://semit.wordpress.com/ ), så der kan du finde min email, idet jeg er jo er semit fra bloggen. Men du har jo nok at tænke på, kan jeg forstå. Tillykke med det hele!

    semit

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: