Skip to content

Talmud

Talmud


Talmud (heb: תלמוד – Studie) kommer af roden ”lamad” (למד) som betyder ”at lære”. Når man taler om Talmud, burde man nok tale om ”talmuder” i flertal, da der er to versioner af Talmud, nemlig Talmud Yerushalmi og Talmud Bavli. De er begge bygget over Mishnah, men er blevet sammensat hvert sit sted, henholdsvis i Eretz Yisrael og Babylon, deraf navnene Yerushalmi (Jerusalemsk) og Bavli (Babylonsk).

Begge Talmud er i to dele, Mishnah og Gemarrah. Mishnah er den mundtlige overlevering der blev nedskrevet af Tannaim, mens Gemarrah er kommentarer og uddybninger til Mishnah og Beraytah, skrevet af Amoraim og senere ”finpoleret” af Savoraim. Sidenhen er der så skrevet kommentarer til og værker baseret på tolkningen af Talmud, som f.eks. diverse halachiske værker. Udover Mishnah og Gemarrah, er Tosefta – en opsamling af mishnayot, der ikke fik plads i Mishnah – også en del af Talmuds argumentation, ligesom andre beraytot – diverse mundtlige overleveringer – også danner grundlag for dele af argumentationen i Gemarrah.

Selvom Talmud er et lovgivende værk, er der ikke kun lovstoft (Halachah), men også legendestof (Agaddah) i Talmud. Det er mere udbredt i Bavli end i Yerushalmi.

Talmud Yerushalmi

Talmud Yerushalmi er, som sagt tidligere, fra Eretz Yisrael, med hovedsæde i Yavneh. Den adskiller sig fra Talmud Bavli, først og fremmest, ved at være mindre omfangsrigt. Udover det så har den mindre legendestof end den babylonske Talmud, ligesom dens fokus ligger på andre områder end Talmud Bavli, primært landbrug. F.eks. har Yerushalmi kommentarer til hele Seder Zera’im (landbrug) – Bavli kun har kommentarer til traktaten ”Brachot” – mens den ikke har nogen kommentarer til Seder Qodashim.

Den blev færdigskrevet omkring år 425, mere pga. nød end pga. at man reelt opfattede den som værende færdig, hvilket også kan ses på det, forholdsvis, lille omfang Yerushalmi har.

En oversigt over en side i Talmud Yerushalmi:

Talmud Yerushalmi

Talmud Yerushalmi

Talmud Bavli

Talmud Bavli er nedskrevet i perioden ca. år 200 alm. tid til ca. år 550 alm. tid og derefter færdigredigeret af Savoraim, over de efterfølgende ca. 150 år. Hovedsæderne for forfatterne af Talmud Bavli, var Nehardea, Nisibis, Mahoza, Pumbeditha og Sura, som også var centrum for de babylonske Yeshivot (religiøse skoler), hvor eleverne ofte var involverede i at finde frem til svar på halachiske spørgsmål.

En oversigt over en side i Talmud Bavli:

Talmud Bavli

Talmud Bavli

Oversigt over siden fra Talmud Bavli

Oversigt over siden fra Talmud Bavli

1: Side

2: Traktat (her Brachot)

3: ”Pereq” (kapitel)

4: Titel (her ”Meymatay” – Fra hvornår)

A: Mishnah

B: Gemarrah

C: Rashis kommentar

Cx:

D: Tosefta

Dx:

a: Referencer til andre steder i Talmud

b: Referencer til diverse halachiske værker fra middelalderen

c: Kommentarer af R. Nissim Gaon

d: Tekstrettelse af R. Yoel Sirkes

e: Noter af R. Akiva Eger

f: Anonym kommentar

g: Henvisninger til TaNaCh

Under opdatering..

2 kommentarer
  1. vil godt vide noget om tanakh og talmud

Trackbacks & Pingbacks

  1. Eksamensstress og virus « Qol Yehudi – En jødisk stemme

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: